• AnnaLovisa

2-åring superduktig på att rita

Min son är 2,5år och riktigt duktig på att rita. Har kan rita bilar, traktorer, lastbilar och grävskopor, med detaljer och man ser helt klart vad det är. Han kan också rita huvudfotingar och benämna kroppsdelarna. Jag har förstått på andras reaktioner att det här är rätt ovanligt vid den här åldern. Nu undrar jag om det finns några föräldrar som också har barn som var så duktiga på att rita tidigt? Höll det i sig eller planade det ut när de andra barnen kom ikapp?

• Svar på tråden 2-åring superduktig på att rita
  • Natulcien

Vi har en pojke på snart 4 år som också är väldigt intresserad av, och bra på, att rita.
    Han började rita riktigt mycket när han var drygt 2 år, och sen dess har det bara ökat. Och även han var väldigt tidig med detaljer och föreställande saker, och även väldigt uttrycksfulla teckningar.

Vi har en plats, vid ena änden på köksbordet, där det alltid ligger papper och kritor, så att han kan rita precis när han vill. Han sitter nog ca 2 timmar om dagen, totalt, och ritar.
    Han ritar fortfarande mycket mer avancerat än de flesta jämnåriga.
    Jag skulle tro att den fortsatta utvecklingen handlar om hur länge detta brinnande intresse hänger i.

• viseversa

När jag jobbade på förskola fanns det en 3 åring som ritade så OTROLIGT bra bilder att jag blev stum. En drake med vingar klor eld fjäll ja ALLT. Har aldrig sett liknande faktiskt varken innan eller efter.

Svar på tråden 2-åring superduktig på att rita