• Honungsblomman

Kevin eller Liam?

Av anledning av en rad andra trådar som jag kommit över och slukat här under kvällen, så undrar jag vilket av dessa namn ni anser vara FINAST.

Kevin eller Liam?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-23 20:27
    MED anledning av -ska det givetvis stå!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-24 09:39
    Tjejnamn: www.familjeliv.se/forum/thread/73857799-melissa-eller-cassandra

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kevin eller Liam?
  • fluu

Om jag måste välja så blir det Kevin ändå.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • ITpappan

Noooooooooo!

Varken eller! Kevin/Liam är ju de mest kända WT-namnen, fyi

• Natulcien

Pest eller kolera? Hemska namn båda två. Men måste jag välja så väljer jag Kevin.

• 0811

Om man tänker bort associationer och rykten utan bara tänker på vilken bostavskombination som låter finast tycker jag Liam.

Tråkigt att vissa namn får dåligt rykte! Det är ju bara ljudkombinationer.

• Ingram

Jag tycker att Liam är ett rätt gulligt namn så säger det.

• En blå giraff

Hellre Liam än Kevin men jag gillar tyvärr inget. Får också väldigt dåliga associationer till "problemfamilj".

• Honungsblomman

Min röst faller på Kevin.
    Jag har gillat det namnet sedan 90-talet, då filmerna "Ensam hemma" kom.
    Namnet Liam lät bara märkligt för mig, då jag första gången hörde det. Men nu har det blivit så populärt så numera låter det inte lika märkligt. Tycker jag då.

Inget av namnen är namn som jag skulle välja dock. Men jag ser inget fel i något av namnen och heller inte i de föräldrar som väljer något av dessa namn, till sitt barn.

• Yohan

Är ni från Storbritannien eller har ni ursprung därifrån? Då kan dessa namn vara okej, men annars känns det konstigt. Ni skulle väl aldrig få för er att namnge ert barn Abdullah, Giuseppe, Vladimir eller Jintao om ni inte har någon anknytning till dessa språk/kulturer?

• 0811
    Yohan skrev 2014-08-24 15:54:56 följande:

Är ni från Storbritannien eller har ni ursprung därifrån? Då kan dessa namn vara okej, men annars känns det konstigt. Ni skulle väl aldrig få för er att namnge ert barn Abdullah, Giuseppe, Vladimir eller Jintao om ni inte har någon anknytning till dessa språk/kulturer?

Vilka "ni" avser du? TS undrade bara vilket som var finast men skulle inte välja något av dem.

Många namn och ord i svenskan är lånade från andra språk. Just nu är det mycket influenser från engelskan. Inget säger att de andra namnen du nämner inte kommer att bli mer populära längre fram i och med globaliseringen.

Jag råkar ha klassiska "svenska" namn på mina barn men tycker det är tråkigt med alla påhopp på föräldrar som väljer annorlunda, vilket framförallt förekommer på nätforum.
  • Yohan
    811 skrev 2014-08-25 07:03:20 följande:
    Vilka "ni" avser du? TS undrade bara vilket som var finast men skulle inte välja något av dem.

Många namn och ord i svenskan är lånade från andra språk. Just nu är det mycket influenser från engelskan. Inget säger att de andra namnen du nämner inte kommer att bli mer populära längre fram i och med globaliseringen.

Jag råkar ha klassiska "svenska" namn på mina barn men tycker det är tråkigt med alla påhopp på föräldrar som väljer annorlunda, vilket framförallt förekommer på nätforum.
    Självklart får man namnge sina barn efter egna preferenser, och vill man ge sina barn engelska namn trots att man inte har någon koppling till ett engelskspråkigt land så får man göra det. Jag uttrycker bara min egen åsikt, ingen behöver bry sig om den.
  • Honungsblomman
    Yohan skrev 2014-08-25 16:24:27 följande:

Självklart får man namnge sina barn efter egna preferenser, och vill man ge sina barn engelska namn trots att man inte har någon koppling till ett engelskspråkigt land så får man göra det. Jag uttrycker bara min egen åsikt, ingen behöver bry sig om den.

Min son är snart fyra år, och han har redan ett namn. ;) Inget av namnen i denna tråd, ändock ett engelskt namn (fast ett klassiskt engelskt namn). Namnet har dock funnits och använts i Sverige sedan 1600-talet.
  • Yohan
    Honungsblomman skrev 2014-08-25 16:32:56 följande:
    Min son är snart fyra år, och han har redan ett namn. ;) Inget av namnen i denna tråd, ändock ett engelskt namn (fast ett klassiskt engelskt namn). Namnet har dock funnits och använts i Sverige sedan 1600-talet.
    Det finns många engelska namn som fungerar bra på svenska, t.ex. John, George (uttalat Jeorj), Henry m.m., medan andra inte passar bra med det svenska språket som t.ex. Liam, Kevin, Tyler, Stuart m.m.
  • Honungsblomman
    Yohan skrev 2014-08-25 16:56:49 följande:

Det finns många engelska namn som fungerar bra på svenska, t.ex. John, George (uttalat Jeorj), Henry m.m., medan andra inte passar bra med det svenska språket som t.ex. Liam, Kevin, Tyler, Stuart m.m.

Min son har som sagt ett klassiskt brittiskt namn, som använts i Sverige sedan 1600-talet.

Personligen ser jag dock inget fel i mer moderna engelska namn (oftast amerikanska). Dessutom är det stor skillnad på Kevin och Tylor. Kevin är mer som Robin, medan Tylor är mer som, ja, typ Stuart.
  • Comet

Egentligen är de ju fina båda två, men tyvärr har de ju fått en stor white trash-stämpel så jag skulle inte välja nåt av dem.

Svar på tråden Kevin eller Liam?