• Lillifee

Tips på hur länkar för att träna ordförståelse?

Någon som har det? Min 9-åring fick tydligen dåligt resultat på ett test med ordförståelse  i skolan. Dock är hon inte pigg på att läsa hemma så det kan väl delvis ha med det att göra. Kanske det finns några bra nätlänkar? Tack på förhand.

• Svar på tråden Tips på hur länkar för att träna ordförståelse?
  • pigglet

Kanske testa att låna ljudböcker och på så sätt låta henne upptäcka tjusningen med böcker? Eller ännu bättre - läsa för henne?
    JAg var på en föreläsning förra veckan och fick höra något om ordförråd, kommer inte ihåg siffrorna. Men det var typ kollat på 15-åringar, och de som inte läste böcker hade ett ordförråd på 5 000 ord (?) medan de som läste mycket hade på 25 000 (?). Ta alla siffror med en stor nypa salt, eftersom jag inte kommer ihåg, men proportionerna var väldigt olika i alla fall.

Summa kardemumma - försök hitta ett sätt att väcka intresset för böcker.

• garib

Det finns något som heter Läsfixarna. Det  hjälper barnet att analysera en text och förstå. Det är olika frågor som ställs om en bok. Lycka till.

• Flickan och kråkan

Ljudböcker säger jag också. Och även att ni som föräldrar högläser mycket. Prata om det ni läser. Titta på lilla aktuellt tillsammans.....och prata om det.

• scanmia

Kolla in spel som gallimatias, rappakalja, alfapet som tränar ordförståelse på ett lekfullt sätt. 

Svar på tråden Tips på hur länkar för att träna ordförståelse?