• Sugarpiehoneybunch

Hur mycket/ofta pure till 4 månaders?

Vi har gett ersättning till våran tjej nästan från början, nu har hon börjat intressera sig för vanlig mat och har smakat av våran mat på fingret. 
    Häromdagen mosade vi en liten bananskiva som hon fick smaka på sked ( typ en halv tesked ) , å det älskade hon!!
    Idag köpte vi pure för 4 månaders, hon fick smaka en halv tesked och gapade efter mer sen, så det var verkligen gott!!
    Tänkte undra, hur mycket och hur ofta kan man ge mosad banan och pure?
    Och i vilka mängder? 
    Hon älskar det verkligen så det är så kul att ge henne :) 
    4 månader och 2 veckor är hon nu. 
    Har googlat men hittar inget bra svar..

• Svar på tråden Hur mycket/ofta pure till 4 månaders?
  • Annelie 76

Tanken är inget alls utan bröstmjölk eller ersättning på heltid till 6 månader. Men ett par skedar en eller två ggr om dagen skadar nog inte.

• Natulcien

I den åldern kan du ge någon slick eller en halv tesked då och då så som du gör. Inte mer än så. Ersättning ger du i samma mängd som innan. Från ca 6 månader kan du ge lite fler teskedar per gång.

Jag skulle säga att "ett par skedar om dagen" som ovanstående skriver är lite för mycket för en 4 månaders. Det är mer lagom för en 6 månaders.

• kokos

Vad händer om barnet får mer då?? Varför rekommenderas bara någon tesked?

• sextiotalist

En del barn gillar mat tidigt. Vi började vid den åldern.

• linn74

Vår son är snart 6 månader, när han var 4 månader o en vecka började vi med små smakportioner. Pratade med bvc innan o de sa att ngn gång mellan 4 o 6 månader börjar man med smakisar men bara lite lite. Typ ngt kryddmått sa hon. Vi har en dotter på 6 år o med henne ökade mängden på mat fortare, det rekommenderas inte nu utan sakta sakta öka mängden. Bara lite lite per dag eller varannan dag eller var tredje om ni känner för det.Nu äter han ibland som ett mål,men vi stöttar upp med ersättning. Stötta upp med ersättning eller bröstmjölk var råd från bvc. Så det handlar inte om ngn mängd i början utan bara lite lite. Så ge du lite men som sagt bara lite.

• sextiotalist

Detta med ge barn mat har ju varierat mellan 4 och 6 månader. När mitt barn var litet, så var det 4 månader och min mamma har något svagt minne att det var ungefär så.
    Vi började alltså strax innan 4 månader, när min grabb var 6 månader, så var ersättningen helt borta, han började rata den när han fick smaka på annat.
    Så det var välling två ggr per dag och mat resten av tiden, kanske välling efter lunch om han behövde komma till ro,
    Det fungerade utmärkt och inga allergier, inga magproblem eller så.

Min brorson började lika tidigt (trots att det är 6 månader) där var det samma sak, smak på annat, så ratades ersättningen direkt. Den är uppenbarligen inte alls god Flört.
    Min syster som ammade, där dröjde det betydligt längre, hennes båda barn var totalt ointresserade av mat, de var båda en bra bit över 6 månader innan de tyckte att mat var OK

Svar på tråden Hur mycket/ofta pure till 4 månaders?