• Anonym (TS)
    Äldre 24 Aug 08:30
    4030 visningar
    24 svar
    24
    4030

    Hur långt kan man ha mellan barnen innan det blir för långt?

    Vi har två barn med två år emellan. Sedan över ett år tillbaka försöker vi få till en trea men det går hur trögt som helst, enormt frustrerande. Vi ville ha minst tre år mellan tvåan och trean för att inte få dem för tätt och därmed inte orka med men vi vill inte heller få för långt emellan för att barnen ska få växa upp tillsammans, så vi hoppades ju runt 3,5 år emellan. Jag ser ju fördelarna med att det blir lättare att orka med en bebis ju längre avstånd det blir men vi blir äldre och äldre också och maken är över 40 år och känner sig redan gammal.

    Nu har ju inte kroppen samarbetat som jag hoppats och det blir betydligt längre avstånd. Skulle jag bli gravid nästa månad blir det 4,5 år mellan barnen.

    Hur långt kan man ha mellan barnen och att de ändå känner att de växer upp tillsammans, har glädje av varandra under uppväxten, tycker det är kul med småsyskon osv?

    Jag själv har flera syskon där den som är äldst är sex år äldre än mig och jag har alltid känt att vi inte växt upp tillsammans och inte delat så mycket, även om vi har en bra relation. Så bra relation som vuxna kan man ju ha trots jättestor åldersskillnad (vet flera med 8-15 års åldersskillnad som har jättebra relation som vuxna men som ju inte växte upp tillsammans).

    Hur känner andra kring åldersskillnad?

  • Svar på tråden Hur långt kan man ha mellan barnen innan det blir för långt?
  • Anonym (Indiv­iduell­t)
    Äldre 24 Aug 08:34
    #1

    Tycker inte det finns något "ska" här. Vi är 5 barn, jag är mittebarn, har syskon som är både 5 år äldre och 5 år yngre och vi delade vår uppväxt precis som vi delar livet nu. Inget konstigt alls så jag tycker inte du ska känna press över åldersskillnaden :)

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 24 Aug 08:36
    #2
    Anonym (Individuellt) skrev 2014-08-24 08:34:16 följande:

    Tycker inte det finns något "ska" här. Vi är 5 barn, jag är mittebarn, har syskon som är både 5 år äldre och 5 år yngre och vi delade vår uppväxt precis som vi delar livet nu. Inget konstigt alls så jag tycker inte du ska känna press över åldersskillnaden :)


    Tack för svaret. Jag känner en oerhörd press över tiden som går, vi blir äldre, barnen blir äldre, varje nytt "skolår" som det blir mellan tvåan och trean känns som ett för mycket.

    vi vill också kunna blicka framåt både med jobb och privatlivet, veta att man haft sin sista föräldraledighet, sälja av bebisgrejor och känna oss färdiga med den delen osv men det blir ju aldrig. Så man lever i en form av limbovärld just nu. 
  • sextio­talist
    Äldre 24 Aug 08:38
    #3

    Jag tror det har mer med syskonens personlighet än åldersskillnad.

    Min väninna har 5 barn och de två äldsta är inte alls tighta, utan det den äldsta är tightast med den 10 år yngre syskonet.

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 24 Aug 08:43
    #4
    sextiotalist skrev 2014-08-24 08:38:35 följande:

    Jag tror det har mer med syskonens personlighet än åldersskillnad.

    Min väninna har 5 barn och de två äldsta är inte alls tighta, utan det den äldsta är tightast med den 10 år yngre syskonet.


    Jo det förstås. Men det vet man ju inte innan de föds.

    Grejen med våra barn är ju också att de två som vi har är täta i ålder och tajta i lek så det känns som att ju längre det blir emellan, desto mer av en sladdis blir en trea.
  • sextio­talist
    Äldre 24 Aug 08:51
    #5
    Anonym (TS) skrev 2014-08-24 08:43:32 följande:

    Jo det förstås. Men det vet man ju inte innan de föds.

    Grejen med våra barn är ju också att de två som vi har är täta i ålder och tajta i lek så det känns som att ju längre det blir emellan, desto mer av en sladdis blir en trea.


    och att vara sladdis är inte helt fel, fråga min grabb.
  • Anonym (Tea)
    Äldre 24 Aug 08:51
    #6

    Vi har 5 år mellan våra barn och hittills har det varit toppen! Jag kan tänka mig en trea om ett par år och min personliga smärtgräns när det kommer till åldersskillnaden mellan barnen är tio år. Då växer man iaf (delvis) upp i samma hushåll tillsammans.

    Min pappa skaffade barn på äldre dagar och min lillebror känns inte alls som ett syskon för mig. Visst, jag tycker om honom och vi har fin kontakt men ja..

  • sextio­talist
    Äldre 24 Aug 08:54
    #7
    Anonym (Tea) skrev 2014-08-24 08:51:56 följande:

    Vi har 5 år mellan våra barn och hittills har det varit toppen! Jag kan tänka mig en trea om ett par år och min personliga smärtgräns när det kommer till åldersskillnaden mellan barnen är tio år. Då växer man iaf (delvis) upp i samma hushåll tillsammans.

    Min pappa skaffade barn på äldre dagar och min lillebror känns inte alls som ett syskon för mig. Visst, jag tycker om honom och vi har fin kontakt men ja..


    min grabb har två halvsyskon, båda är över 10 år äldre än vad han är. De är nog mer tighta med honom än vad de är med varandra.
  • Anonym (bill&­bull)
    Äldre 24 Aug 09:06
    #8
    sextiotalist skrev 2014-08-24 08:51:27 följande:
    och att vara sladdis är inte helt fel, fråga min grabb.
    Skrattande
    De är rätt najs, haha
    All uppmärksamhet och sen få alla gratis tipps om allt sånt där... som inte går att fråga päron om...
  • Anonym
    Äldre 24 Aug 09:10
    #9
    Anonym (bill?) skrev 2014-08-24 09:06:32 följande:

    De är rätt najs, haha

    All uppmärksamhet och sen få alla gratis tipps om allt sånt där... som inte går att fråga päron om...


    exakt
  • Anonym (...)
    Äldre 24 Aug 09:12
    #10

    Som någon tidigare nämnde så tror jag med att det beror på personligheten. Jag är 4 år äldre än min bror och jag har alltid tyckt att han varit förliten för att ha någon nytta av inte ens idag när vi är 24 resp 28 år har vi någon relation

Svar på tråden Hur långt kan man ha mellan barnen innan det blir för långt?