• Ledsentjej95

    Att ha hunden lös

    Jag har en 3-årig Engelsk Springer Spaniel-tik som jag gärna har lös när jag promenerar med henne. Hon har haft 2 kullar med 8 valpar i vardera. Väldigt lugn hund, reagerar inte på något i omgivningen. Vi har mött joggare, cyklister, barnfamiljer och även andra hundar (kopplade och okopplade) utan att hon någonsin har gått i närheten. Hon är väldigt lyhörd och kan kommandon som "stanna", "vänta" och "kom hit" och lyssnar direkt. Hon är dock lite rädd för hanhundar, och kommer dom för nära så säger hon ifrån (kanske inte så konstigt haha), och går bara förbi om jag först och visar att det är ok, lägger gärna svansen mellan benen. Skulle dock aldrig ha henne lös i stan eller på bilväg- för hennes säkerhet. Brukar hålla henne lite när jag märker att den som passerar blir osäker av respekt för andra människor som inte känner min hund. Nu har jag inga egna barn utan vill fråga er som har; hur tycker ni om att ha en sån hund lös? Hur skulle ni vilja att jag agerade om det var ni som kom gåendes? Tillägger att hon aldrig får gå längre än två meter framför mig om jag inte ser hela vägen själv.

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Att ha hunden lös
  • sportpappa

    Problemet är att det finns hundar som inte sköter sig och det är inte alltid så lätt att veta vilken hund man möter. Hur ska någon annan kunna veta att din hund sköter sig och hur den kommer att reagera när man kommer nära?

    De flesta problem med hundar jag haft har varit när jag är ute och springer i skogen. En hund som knappt noterar mig när jag närmar mig känner jag direkt att jag kan lita på.
    De hundar som börjar att skälla och/eller rycka i kopplet har jag större problem att läsa. Flera hundägare jag möter ska absolut dra in sin hund blixtsnabbt och hålla den åt sidan så fort någon kommer i närheten. Jag är osäker på om den reaktionen är positiv för hunden och jag känner mig osäker att närma mig dem. Är deras hund så aggressiv att den måste hållas så kort när någon kommer i närheten eller ha de så dålig pli på hunden att om de inte håller in den så börjar den jaga folk och fä?

  • zine

    Tycker du har tränat hunden på ett utmärkt sätt.. Önska att fler tog mer hänsyn till dom som är hundrädda, ser jag att en har ett sånt kontroll över hunden som du har så hade jag känt mig lite säkrare att gå förbi . Måste säga att jag är rädd för hundar, väldig rädd o det har jag vart sen jag var liten, när jag blev jagad av en enorm hund. Önska att fler va som du o verkligen har pli på hunden.

  • Ledsentjej95
    sportpappa skrev 2014-08-24 16:06:22 följande:

    Problemet är att det finns hundar som inte sköter sig och det är inte alltid så lätt att veta vilken hund man möter. Hur ska någon annan kunna veta att din hund sköter sig och hur den kommer att reagera när man kommer nära?

    De flesta problem med hundar jag haft har varit när jag är ute och springer i skogen. En hund som knappt noterar mig när jag närmar mig känner jag direkt att jag kan lita på.

    De hundar som börjar att skälla och/eller rycka i kopplet har jag större problem att läsa. Flera hundägare jag möter ska absolut dra in sin hund blixtsnabbt och hålla den åt sidan så fort någon kommer i närheten. Jag är osäker på om den reaktionen är positiv för hunden och jag känner mig osäker att närma mig dem. Är deras hund så aggressiv att den måste hållas så kort när någon kommer i närheten eller ha de så dålig pli på hunden att om de inte håller in den så börjar den jaga folk och fä?


    Så du föredrar att jag låter bli att hålla min hund när vi får möte? Jag håller henne bara för den andres skull, då hon ändå håller sig undan om jag säger till henne.
  • Ledsentjej95
    zine skrev 2014-08-24 16:09:54 följande:

    Tycker du har tränat hunden på ett utmärkt sätt.. Önska att fler tog mer hänsyn till dom som är hundrädda, ser jag att en har ett sånt kontroll över hunden som du har så hade jag känt mig lite säkrare att gå förbi . Måste säga att jag är rädd för hundar, väldig rädd o det har jag vart sen jag var liten, när jag blev jagad av en enorm hund. Önska att fler va som du o verkligen har pli på hunden.


    Tusen tack! Är man uppmärksam på mötet så märker man själv oxå om mötet är rädd och då försöker jag stanna och visa att hon håller sig till mig så att den andra kan känna att det är lugnt att gå förbi henne.
  • sportpappa
    Ledsentjej95 skrev 2014-08-24 16:57:26 följande:
    Så du föredrar att jag låter bli att hålla min hund när vi får möte? Jag håller henne bara för den andres skull, då hon ändå håller sig undan om jag säger till henne.
    Jag är inte hundrädd (även fast jag blivit biten och jagad flera gånger) så för min skull behöver man inte hålla in hunden så länge den inte blir för "intresserad" av mig eller om man har dålig koll på den.

    Det finns nog ändå många som är hundrädda som uppskattar att man håller in hunden lite i alla fall.
  • Wadrur

    Jag själv har inga problem med hundar så länge de "håller sig på sin kant" MEN DÄREMOT! Jag har en son (6 år) som är extremt allergisk mot pälsdjur, och han blir väldigt rädd när det kommer hundar emot honom, och är de okopplade så blir han alldeles stel av skräck då han är rädd att få en anafylaktisk chock. Pälsdjur, då i synnerhet hundar, ger min son ett extremt obehag då han inte vet om de kommer att komma fram, för även om de bara är glada och vill hälsa så kan han få problem :/ så jag tycker att hundar ska vara kopplade oavsett, för respekten för hundrädda.

    Det är svårt att säga hur jag skulle vilja att du agerade, för min sons skull skulle jag vilja att du håller i hunden (om den nu ska vara okopplad) tills vi gått förbi, men alla har ju inte samma problem som han :-/ men är du på ett ställe där det inte är så mycket folk är det väl okej med löst, men möter du titt som tätt folk så tycker jag att du borde ha hunden kopplad

  • Apopan

    Det är väl lite kutym att en kallar in hunden när någon är i närheten, och antingen kopplar den, eller har den väldigt nära sin ena sida när en passerar. Gör en det (vilket du gör) så tror jag de flesta inte tycker det är något problem. Det är ju för hundens säkerhet också, så att inte fler gör så är väldigt märkligt, tycker jag.

  • scanmia

    Vid snäva möten där man behöver passera rätt så nära varandra på en smal gångstig eller liknande, så tycker jag att det tillhör god ton att be en lös hund gå fot alternativt koppla. Samma om man passerar en lekplats eller skolgård el dyl. Det att man sätter hunden ser jag mer som ett tillfälligt träningsmoment när man övar på att hålla uppmärksamhet vid möten och inte något som i sig är eftertraktansvärt.

    Uppenbart hundrädda eller osäkra personer får man visa särskild hänsyn till och jag går gärna ut i vägrenen eller en omväg ifall jag tror att det kan hjälpa.

  • Dexter dot com

    Trots att jag har hund själv är jag livrädd för lösa hundar då jag under årens lopp fått mina hundar söndertuggade av lösa hundar. Jag går omvägar om jag ser en lös hund om inte ägaren direkt kallar in den och har den gåendes fot när vi ska passera. Personligen tycker jag det är ok att ha hunden lös om man har 100% kontroll på den men uppskattar verkligen att man visar det genom att kalla in den när det är folk i närheten.

  • Axo

    Min hund går alltid lös när vi går här hemma. Han bryr sig inte om folk vi möter, men jag kallar alltid in och har honom vid min sida vid möten. Skulle jag möta någon som ber mig hålla i hunden skulle jag utan tvekan koppla honom, likaså har jag honom vid min sida när vi går förbi hus.

    Möter jag någon som går med sin hund lös så vill jag att de kallar in och håller sin hund vid sidan. Jag har inget intresse av att hälsa på andras hundar, och går jag med min egna hund och möter en lös hund så blir jag vansinnig om de inte kopplar den. Vill inte att några okända hundar ska springa fram till min.
    Jag tycker det är respektlöst att inte hålla in sin hund vid möte!

Svar på tråden Att ha hunden lös