• DreamerM

Hand/Fotavtryck - Tips?

Mitt första barn är ca 2.5 månader nu och jag fick för mig att jag skulle göra avtryck med fingerfärg till både hans "mitt första år - bok" och att ge till mor och farföräldrar. Sagt och gjort, jag går och köper färg och börjar, när jag inser att detta lär bli svårt. Efter mycket om och men lyckas jag få två fötter, men då är vi smurfblå båda två!
    Sen ska jag ju då ha händer också, svårt när grabben har händerna knutna ständigt och jämt. Testar då när han sover vilken om möjligt var än ännu dummare idé! För det blev färg både på våra kläder och en fin fläck som lyser blått på soffan Rynkar på näsan

Så nu undrar jag, hur fasen har ni andra gjort!? Skäms
    Här trodde jag att jag med skulle få fina avtryck av min son som alla andra, men tji fick jag! Blev inte alls som jag tänkt Rynkar på näsan

• Svar på tråden Hand/Fotavtryck - Tips?
  • Annelie 76

Det är skitsvårt. Jag gjorde gipsavtryck när sonen var tre månader. Tänkte göra både hand och fot men det blev bara hand då han knep med tårna så det blev en djup grop istället.

Jag tror att de som får bra avtryck antingen har tur eller så har de gjort ett par hundra och bara sparat de bästa...

• DreamerM

Åh vad skönt att du säger så! Jag kände mig helt värdelös som bara kladdade färg överallt! "Jag är säkert den enda idioten som inte klarar av det här"
    Det har sett och låtit så himla enkelt på alla andra tyckte jag. Kanske ska prova igen när han är lite större och se om det går lättare då :)
    Tack!

• Erizajo

Lekmer.se har ett kit där man gjuter han och fot med ett foto emellan, den leran är mjuk och enkel, på vissa måste man trycka så hårt :( kan vara ganska trixigt, men jag har lyckats få superfina :) färg känns som att det skulle bli bättre på lite äldre barn.

• Annelie 76

Ett av problemen är att de har reflexer när de är små. Trycker man på fotsulan nedanför tårna så försöker de gripa tag, som apor. Händerna har ju liknande gripreflexer. Då är det svårt att få platta avtryck. Jag vet inte när de försvinner men risken är ju att barnet då är så stort och nyfiket att det blir svårt att få avtryck av den anledningen. :) Men lycka till när du provar, blir det bra är det väldigt roligt att ha det kvar.

• Margaux

Färg är jättesvårt att få till händer med... Blir mest kladd! Fötter går bra tycker jag...

Till händer rekommenderar jag nog trolldeg och sen gjuta i gips. Det blir finare än med färg också.... Mina var 3 månader när jag gjorde gips och 6 månader när vi gjorde hand och fot avtrycktavlor med färg.

• Anonym

Jag tänkte också att gips/lera/ deg skulle vara enklare, grejen var bara att det fanns en sida i hans bok där man skulle göra avtryck och då funkar det ju inte med lera eller så :( Då var färg det enda jag kom på tyvärr.
    Fick två fina fötter till boken men händerna känns helt uteslutet faktiskt, är ju samtidigt rädd att kladda ner och förstöra hela boken :( Ville så gärna skriva i hela hans bok och spara till han blir äldre, och då är det ju inte så kul om en sidda är alldeles blåkladdig :/

Om man inte kanske kan öva med hans händer på ett vanligt papper som inte gör nåt om man förstör och när och om man får till en fin hand direkt trycka pappret mot boken och på så sätt få ett fint avtryck i boken också...Vad tror ni :)

• marmik

Gör avtrycken på ett löst papper, klipp ut och klistra in i boken, då får du många chanser och kladdar inte ner boken ? 

Svar på tråden Hand/Fotavtryck - Tips?