• HKC

    tillväxthämmad prematur

    Vi väntar tvillingar och ena är tillväxthämmad pga att moderkakan är ojämnt fördelad så ena får mindre näring. Det finns inte någon chans att den mindre klarar sig enligt läkarna, utan nu gör man vad man kan för att öka chansen att den stora klarar sig. Planen är att om dom lever ta ut dom i vecka 28, jag är nu i vecka 26+1 och bäbisarna beräknas väga ca 860 gram respektive 410 gram. Någon som fått barn för tidigt där ena vart väldigt tillväxthämmad (vägt runt 500 gram) där barnet har överlevt?

    Jag förstår att läkarna inte ljuger när de säger att den lilla kommer att dö, men dom kan ju inte heller ge falska förhoppningar tänker jag, så kanske finns det någon liten mikroskopisk chans att hon kan klara sig?

  • Svar på tråden tillväxthämmad prematur
  • viseversa

    Fy vad jobbigt. Mirakel HAR ju inträffat. Klart barnet KAN klara sig om hon är väldigt stark trots att hon är liten. Men läkarna vet nog vad dom pratar om. Vad ska dom göra då bär barnen plockas ut? Dom kommer väl göra allt för henne oavsett hoppas jag!? I alla fall försöka sitt yttersta?

  • LillaVanilla

    En bekant till mig föddes 14 v för tidigt. Då vägde hon förvisso 690 gram, men hade mycket som talade mot hennes överlevnad. Lungblödningar och sprucken tarm. Idag är hon 18 år och alldeles normal!!!

  • nathaliesbenner

    En gammal klasskompis till mig fick barn i v. 25-26 om jag inte misstar mig.. Det barnet överlevde och verkar fullt friskt idag... Tror tjejen är ca 1,5 år idag

  • Anonym
    viseversa skrev 2014-08-24 21:01:24 följande:

    Fy vad jobbigt. Mirakel HAR ju inträffat. Klart barnet KAN klara sig om hon är väldigt stark trots att hon är liten. Men läkarna vet nog vad dom pratar om. Vad ska dom göra då bär barnen plockas ut? Dom kommer väl göra allt för henne oavsett hoppas jag!? I alla fall försöka sitt yttersta?


    Om hon lever när dom tar ut dom så kommer dom göra allt för att hon ska klara sig.
  • HKC
    Anonym skrev 2014-08-25 23:50:35 följande:
    Om hon lever när dom tar ut dom så kommer dom göra allt för att hon ska klara sig.
    Anonym skrev 2014-08-25 23:50:35 följande:
    Om hon lever när dom tar ut dom så kommer dom göra allt för att hon ska klara sig.

    Det var jag som skrev, jag menade inte att vara anonym....
Svar på tråden tillväxthämmad prematur