• Mia med 2

    Holland, orange, varför?

    Som rubriken lyder..
    Varför är Holland orangeklädda i idrottssammanhang?

  • Svar på tråden Holland, orange, varför?
  • musli

    Nationalsången
    Kungliga släktled, prinsar och faderländer. De holländska fansen hyllar kungahuset när de brister ut i ?Wilhelmus van Nassouwe? före matcherna. Sången skrevs redan på 1570-talet som en hyllning till Willhem av Orange, också känd som Willhem av Nassau. Dessutom hyllas oväntat kungen av Spanien.

    Skulle tippa på att det är en hyllning till Willhem av Orange som skrivit nationalsången?

  • Tulip

    Då kanske jag får passa på att fråga varför Italien alltid har blått...?

  • musli

    Tulip, finns många gissningar...

    Norra Italien är blå har jag för mig historiskt sett (nånting med politisk inriktning tror jag)...

    Sen är ju Italien omgärdat av Blått medelhav, Blå himmel samt de Blå bergen...

    Finns det någon av er som bor i Italien med italiensk kille som kanske har ett korrekt svar?

  • Sportiz

    Deras kungahus heter Oranien och det är ju deras färg.

  • Isolde

    Oranien var ett furstendöme som heter Orange på franska (därav färgen), och Vilhelm av huset Oranien-Nassau var kung i Nederländerna. Han skrev inte någon sång, alltså, utan sången som är uppkallad efter honom, Wilhelmus van Nassouwe, handlar om honom.

    Det nederländska kungahuset är fortfarande av ätten Oranien-Nassau.


    ~ reta inte djuren, ty de retar sig själva ~
  • Mia med 2

    isolde: vet du något om varför italien är blåklädda?

  • Isolde

    Nej, tyvärr. Jag har funderat, men kommer inte på något som jag kan söka efter ens.


    ~ reta inte djuren, ty de retar sig själva ~
Svar på tråden Holland, orange, varför?