• MoaElis

Blondera håret

Jag tänkte försöka göra det, finns det någon risk med att göra det själv? Jag har tonat en gång själv och det gick bra... Tänkte även på om det är som att färga, d.v.s. permanent eller om man får sin vanliga hårfärg efter ett tag?

• Svar på tråden Blondera håret
  • isabellab

Om du ska göra det ljusare, alltså bleka det så är det permanent. Du tar bort ditt egna pigment och det måste växa ut.

Det är svårt att få till en snygg nyans själv om man inte är van och duktig.

• Wadrur

Blockeringar är permanent, det måste alltså växa ut för att få tillbaka den naturliga färgen = lång tid!

Av erfarenhet av alla mina själv-blonderingar i tonåren så skulle jag råda dig att gå till en frisör :/ det är i princip omöjligt att ha kontroll på förloppet och resultatet som glad amatör. Det blir lätt gult, för ljust, för orange, håret slits otroligt mer och so on.

En gång när jag blonderade håret själv så bröts.det och jag stod kvar med typ fem cm kycklingfjun...

Så jag råder dig till att INTE göra det själv! Det är en helt annan sak än att färga/tona håret

• MoaElis

Ajdå är det så svårt? Jag tänkte det här:http://www.lyko.se/schwarzkopf/schwarzkopf-blonde-102-ljus-parlblond och det är ju med så man inte får för gult hår tydligen, och så står det ju på hur länge man ska ha i blonderingen. Jag har ljust hår nu, typ mörkblont.. Men det är nog lite toning kvar i, gör det något?

Jag vill ju inte att det ska gå av eller att håret ska bli förstört, har dock inte riktigt råd att låta en frisör göra det... Men risken att det går av måste vara väldigt liten?

• Annelie 76

Risken finns alltid att håret som är slingat bryts av. Blekning förstör hårets struktur så det blir skört. Tyvärr finns inga garantier för att inte samma händer hos frisör.

• isabellab

Mitt har också gått av en gång, och blivit som tuggummi.

Har du toning kvar så kommer blekningen antagligen att ta annorlunda där toningen sitter.

Var bara beredd på att det kan bli gult osv så testa du om du vill, men jag avråder starkt.

• Wadrur

När jag testade ljus pärlblond så blev håret grått :-P men jag kanske hade för ljust hår från början.

Men såklart kan du testa, om du följer instruktionerna ordentligt och om ditt hår inte är slitet i övrigt så är chansen större att det blir bra.

Dock så kan kvarvarande toNing göra att resultatet bli ojämnt, med gula skiftningar :-/ men då kan ju silverschampoo hjälpa (dock rätt dyrt). Om resultatet blir skit så kan du ju alltid bita i det sura äpplet och gå till en frisör ändå och försöka göra det lite bättre. Men som sagt, jag rekommenderar ett frisörbesök från början, hemmablonderingar blir sällan bra!

• Love4321

Jag blonderade från svart till blont. Det kostar ungefär lika mycket som att gå till frisören med tanke på att man måste köpa så mycket färg. Men det blev bra i alla fall, lite slitet, men jag har färgat mitt hår ett bra tag. Men jag skulle säga att du ska gå till frisören, annars kan du riskera att få "tuggummihår" :)

• MoaElis

Ja det låter ju inte så bra, då vet jag inte om jag vågar göra det. Jag har lite mer åt det gula hållet efter toningen, ganska ljust och jag vill ju inte att det ska bli helt vitt/grått. Men måste inte håret vara väldigt mycket färgat/blekt för att det ska bli så illa som tuggummihår? Jag har bara tonat mitt en gång, för ett 3-4 månader sedan.

Men kan inte färga håret ljusare? Då riskerar man inte att det går av eller blir tuggummihår, eller? Toning vet jag ju inte kan göra håret ljusare, mitt såg iofs lite ljusare ut men det blev ganska gult, vilket kanske gör att det ser ljusare ut.

• Fia 28
    MoaElis skrev 2014-08-24 23:13:52 följande:

Jag tänker typ den här:www.lyko.se/garnier/garnier-olia-harfarg-100-mycket-ljusblond Det låter ju skonsamt. (om man nu kan färga håret ljusare) Men det är ju oerhört svårt att se vilken färg det blir, den som heter "ljus blond" och "mycket ljusblond" ser ju exakt likadan ut vad jag kan se.

Du kan inte färga håret ljusare än vad du redan har, endast ändra lite på nyansen. Ska du ha det ljusare så måste du bleka.
    Det är väldigt individuellt hur håret reagerar på blekningsmedel. Mitt hår tex bleks fort, syrrans kräver mycket längre verkningstid än vad som står på förpackningen.
    Om du absolut vill testa själv så skulle jag rekommendera att börja med ljusa slingor.
  • MoaElis

Jag bestämde mig för att tona det igen istället, då i mer askblont så ser det nog ljusare ut.

• septemberfjorton
    MoaElis skrev 2014-08-25 15:55:10 följande:

Jag bestämde mig för att tona det igen istället, då i mer askblont så ser det nog ljusare ut.

Var försiktig med askiga färger, de blir lätt mörka. Numer är det för övrigt inte särskilt stor skillnad på toning och färg, enligt min frisör(och egna experiment), vad gäller slitning och hur länge det faktiskt sitter i.

Jag rekommenderar dig att gå till frisör och fråga hur du ska göra, kanske köpa en färg/blekning/toning där.
  • Jojohanna

Jag kör sprayblond, har gjort det i många år. Blir jättebra och ser väldigt naturligt ut.

• MoaElis
    septemberfjorton skrev 2014-08-25 16:01:30 följande:
    Var försiktig med askiga färger, de blir lätt mörka. Numer är det för övrigt inte särskilt stor skillnad på toning och färg, enligt min frisör(och egna experiment), vad gäller slitning och hur länge det faktiskt sitter i.

Jag rekommenderar dig att gå till frisör och fråga hur du ska göra, kanske köpa en färg/blekning/toning där.
    Va? Det har jag aldrig hört. Hur kan det bli det? Färgen är ju väldigt ljus. Jag har köpt denna:www.lyko.se/loreal-paris/castin-creme-gloss/loreal-paris-casting-creme-gloss-1010-extra-ljus-askblond 
  • septemberfjorton
    MoaElis skrev 2014-08-25 17:03:18 följande:

Va? Det har jag aldrig hört. Hur kan det bli det? Färgen är ju väldigt ljus. Jag har köpt denna:www.lyko.se/loreal-paris/castin-creme-gloss/loreal-paris-casting-creme-gloss-1010-extra-ljus-askblond 

Jag vet faktiskt inte varför, men det har hänt mig och vänner flera gånger, och frisören bara skrattade åt mig när jag kom dit och skulle fixa det(hon var visst inte förvånad).

Den där är ju dock extra ljus, så det borde ju inte vara några problem tycker jag. Men vanlig askblond har en tendens att bli mörk.
  • MoaElis
    septemberfjorton skrev 2014-08-25 19:25:59 följande:
    Jag vet faktiskt inte varför, men det har hänt mig och vänner flera gånger, och frisören bara skrattade åt mig när jag kom dit och skulle fixa det(hon var visst inte förvånad).

Den där är ju dock extra ljus, så det borde ju inte vara några problem tycker jag. Men vanlig askblond har en tendens att bli mörk.
    Ja okej, men då vågar jag nog testa..
  • MalinTherese

Jag fick tuggummi hår när det var blött å det blev som ett svintoris när de var torrt.. Klippte nyligen av mig närmare 15 cm å allt det slitna är ännu inte väck.. Gå till frissan, dom lägger oftast i olika varma å kalla nyanser så håret får mer naturlig färg dessutom! Mycket vackrare enligt mig!

Svar på tråden Blondera håret