Produkter som ej smakar som förr!
Jag har tänkt på det ett tag. Visst är det många produkter som inte smakar som förr. Säg sådär 20 år bakåt i tiden. Jag kan komma på flera exempel. I vissa fall så vet jag att de ändrat recept eller produktionsteknik, men ibland så undrar jag om det bara minnet som spelar mig ett spratt. Nedanstående produkter äter jag sällan och det är kanske därför jag i ett nostalgiskt skimmer upplever att de smakade bättre förr.
WASA frukost. Visst var detta knäckebröd luftigare och ljusare förr? Idag känns det väldigt hårt och kompakt. Lite väl bra gräddat på gränsen till bränt.
Pringles. Smakar annorlunda idag. Kollar man på innehållsförteckningen så finns det inte mycket till potatis. Istället verkar ris vara huvudingrediensen. Visst hette de "Pringles Potato Chips" förr, eller har jag fel?
Kexchocklad. Upplever jag som krispigare förr. Kan delvis bero på att de ersatte folien med plast. Har också hört att de köpte en ny ugn vilket gav en annan smak på produkten.
McDonald's pommes frites. Smakade mer potatis förr. Vet inte om de bytt leverantör, men idag har pommes fritesen en mer "djupfryst" bismak. Det jag vet är att de ersatt frityrfettet till ett 100% vegetabiliskt fett. Förr innehöll det en hel del animaliskt fett. Detta kan förstås ha en viss smakpåverkan.
Estrella chips. Upplever jag smakade bättre förr. Övergången till 100% solrosolja kanske inte har varit helt lyckad?
Någon som har fler exempel? Skulle vara roligt att få veta om ni andra upplever samma sak?