• No nick name

Produkter som ej smakar som förr!

Jag har tänkt på det ett tag. Visst är det många produkter som inte smakar som förr. Säg sådär 20 år bakåt i tiden. Jag kan komma på flera exempel. I vissa fall så vet jag att de ändrat recept eller produktionsteknik, men ibland så undrar jag om det bara minnet som spelar mig ett spratt. Nedanstående produkter äter jag sällan och det är kanske därför jag i ett nostalgiskt skimmer upplever att de smakade bättre förr.

WASA frukost. Visst var detta knäckebröd luftigare och ljusare förr? Idag känns det väldigt hårt och kompakt. Lite väl bra gräddat på gränsen till bränt.

Pringles. Smakar annorlunda idag. Kollar man på innehållsförteckningen så finns det inte mycket till potatis. Istället verkar ris vara huvudingrediensen. Visst hette de "Pringles Potato Chips" förr, eller har jag fel?

Kexchocklad. Upplever jag som krispigare förr. Kan delvis bero på att de ersatte folien med plast. Har också hört att de köpte en ny ugn vilket gav en annan smak på produkten.

McDonald's pommes frites. Smakade mer potatis förr. Vet inte om de bytt leverantör, men idag har pommes fritesen en mer "djupfryst" bismak. Det jag vet är att de ersatt frityrfettet till ett 100% vegetabiliskt fett. Förr innehöll det en hel del animaliskt fett. Detta kan förstås ha en viss smakpåverkan.

Estrella chips. Upplever jag smakade bättre förr. Övergången till 100% solrosolja kanske inte har varit helt lyckad?

Någon som har fler exempel? Skulle vara roligt att få veta om ni andra upplever samma sak?

• Svar på tråden Produkter som ej smakar som förr!
  • Annelie 76

Piggelin var godare förr.

Strutglassarna hade förr mjuk strut (typ GB glass) och det tycker jag var godare än dagens hårda.

• viskeslopme

Hallonsoda. Nygårdas. Min bekantskapskrets var trogna hallonsoda älskare tills den dagen receptet ändrades. De kommer aldrig förlåta Nygårda.

• korralin

Mozartkulor!!! 
    Var mer marsipan och mindre nougat förr (och så jävla mycket godare!)

En död snut är en bra snut
  • shine

Piggelin var godare innan Unilever tog över GB.

Saknar den rosa jordgubbsmjukglassen. Påminner om 7-elevens men smakade mycket mer.

Zoo på ask smakar betydligt mycket bättre än på påse.

• Aniiee

Palle Kuling-chokladen. Förut smakade den choklad, nu smakar den mer... socker +  sötningsmedel.....

What is the point of being alive if you don't at least try to do something remarkable?
  • snedtak

Jag tror det kan vara både att smaken förändras och att man romantiserar minnen. När man var liten var somrarna långa och soliga och vintrarna fulla med snö, pepparkakorna blev aldrig brända och.... ja, ni fattar.

Sedan går teknik och utveckling framåt. Ibland tvingas företagen göra besparingar och välja billigare ingredienser, ibland blir gamla ingredienser förbjuda. Jag är tex. glad över att man inte längre använder palmolja för fritering av chips eftersom regnskog skövlar och arter dör ut pga palmodlingarna.

Jag gillade GB:s Big Pack glass förr, nu känns det mest som luft. Och jag gillar inte alls den nya varianten av Special-K.

• Aniiee
    snedtak skrev 2014-08-26 01:26:46 följande:

Jag tror det kan vara både att smaken förändras och att man romantiserar minnen. När man var liten var somrarna långa och soliga och vintrarna fulla med snö, pepparkakorna blev aldrig brända och.... ja, ni fattar.

Sedan går teknik och utveckling framåt. Ibland tvingas företagen göra besparingar och välja billigare ingredienser, ibland blir gamla ingredienser förbjuda. Jag är tex. glad över att man inte längre använder palmolja för fritering av chips eftersom regnskog skövlar och arter dör ut pga palmodlingarna.

Jag gillade GB:s Big Pack glass förr, nu känns det mest som luft. Och jag gillar inte alls den nya varianten av Special-K.

Självklart. plus att smaksinnet förändras och vi lär oss nya smaker hela tiden. Våra preferenser förändras osv.
    What is the point of being alive if you don't at least try to do something remarkable?
  • IsDimma
    korralin skrev 2014-08-25 01:12:36 följande:

Mozartkulor!!! 
    Var mer marsipan och mindre nougat förr (och så jävla mycket godare!)

En död snut är en bra snut
    Åh, då kanske jag skulle gilla dom nu
Svar på tråden Produkter som ej smakar som förr!