• Hemliga modern

Bärsjal Aldoria bambu soft???

Funderar på att köpa en bärsjal, tycker det verkar svårt att välja vilken. Har kollat lite på Aldoria bambu soft. Är det någon som har någon åsikt om denna bärsjal eller om någon annan bärsjal. Behöver verkligen tips!!! Glad

• Svar på tråden Bärsjal Aldoria bambu soft???
  • Flickan och kråkan

Bra nybörjarsjal - väldigt lättknuten. Supermjuk och sval. Negativt: Blir svajig fort så man får byta till något stadigare relativt tidigt. Om det är första barnet som ska sjalas så tipsar jag om att försöka få tag på en sino från looma. Tunn och lättknuten som aldorian men stadigare. Men väljer du en aldoria så kommer det att bli bra med .

• Hemliga modern

Jo har försökt att hitta en sino loona på nätet men det verkar vara väldigt svåra att få tag i. Jag vill gärna köpa en ny sjal. Har läst lite trådar här på familjeliv efter att jag skrev min Glad verkar vara ganska mkt skrivet. Du Flickan och Kråkan verkar väldigt erfaren av sjalar Glad. Jag tänker mig att jag ska ha sjalen i början i vart fall för att få så mycket tid hud mot hud som det går har ett barn sen tidigare på 2,5 år som kommer kräva sitt så det känns som att ha en sjal kommer vara enda sättet att få mkt hud mot hud i början. 

Jag tänkte att en mjuk sjal måste vara väldigt bekvämt om man tänker att varken jag eller bebisen ska ha några kläder under sjalen eller vad tror du?

Tror du man kan ha sjalen i vart fall 3 månader? Kan tänka mig att bebisen kommer väga ca 3,5 kg när den föds och kanske 6-7 kg vid 3 månader.

Detta blir första sjalen för mig Skrattande

• Flickan och kråkan

3 månader kommer säkert att gå fint. Blir du sjalfrälst så kommer du att skaffa något stadigare helt enkelt efter det. Men vid 6-7 kilo så kommer du att märka stor skillnad om du byter till något stadigare . Kör du på aldorian. Bra nybörjarsjal och så mycket mjukare blir det inte . Skönt med en sval sjal också. Det blir varmt som det är ändå.....med en liten kamin tätt inpå sig .

• Hemliga modern

Ja då får det nog bli en sådan Glad Tack för hjälpen!
    Har du något tips på en ev. nästa sjal efter en bambu soft?

• Flickan och kråkan

Vanligtvis så byter man till vävd sjal efter trikåsjal. Tipsar i så fall om ellvill zara. Lättknuten för tyget är vävt så att det så att säga hakar i sig själv. Gör det lättare att knyta på mage (lite klurigare på ryggen men då har du ju övat på mage länge innan ). Den har heller inga sydda kanter längs långsidorna utan stadkant istället. Det gör den också mer förlåtande när man knyter. Kantsömmar har annars en tendens att lätt skära in om man inte knyter helt rätt. 

Easycare är inte heller ett dumt val. De är lite elastiska även om de inte är trikå vilket gör att man kan "fuska" och göra trikåsjalsknytning ganska lätt. Kanonsjalar. Inte riktigt "inne" för tillfället så går ofta att få ta på billigt. Vävda långsjalar tycker jag att du ska försöka köpa begagnat. De är mycket mysigare, mjukare och mer lättknutna då. Bra ekonomi i det då också. Man kan i stort sett köpa och sälja för samma pris. Då kan man testa många olika .

Sedan finns även mam eco. Det är min favorit bland trikåsjalarna. Det är den stadigaste trikåsjalen. Lite mer tyg och kan kännas grövre än t.ex. aldorian, men den är verkligen kanon. Nu har jag gått över till vävd tidigare, men skulle utan problem kunna bära mina barn i den upp till året trots att det är en trkåsjal. 

• Hemliga modern

Tack för alla tips Skrattande Hur många sjalar har du provat egentligen? Imponerade att du kan så mycket och så snällt att du delar med dig.

• Flickan och kråkan
    Ella skrev 2014-08-27 19:56:39 följande:

Kan man ha en vävd sjal till nyfödd?

Ja, visst kan man det. Oftast vana sjalbärare som använder det då det är lite krångligare att knyta. Med trikå knyter man sjalen om sig först och stoppar sedan ner sitt barn i den färdiga knytningen. Elasticiteten gör knytningen även lite mer förlåtande. Med vävd så håller man i barnet samtidigt som man knyter sjalen om sig och barnet. Men ger absolut bäst avlastning . En ingosad vävd rekommenderar jag dock till nyfödd. Köp begagnad .
Svar på tråden Bärsjal Aldoria bambu soft???