Dottern kräks när hon blir ledsen?!
Våran dotter är 18 månader, för några månader sen började hon kräkas när hon blir ledsen... Men inte alltid.
I somras jobbade jag och min man så min pappa var tvungen att passa henne de dagar våra scheman krockade. Då kräktes hon varje morgon vi kom dit! För att hon grät. Sen inget mer, vi trodde hon var magsjuk men nej, hon bajsade normalt och åt normalt, och ingen av oss blev smittade trots närkontakt med spyorna.
Vid en bilresa spydde hon ner hela sig, bilen och bilbarnstolen för att hon inte ville sitta fastspänd...
Nu har vi haft inskolning i två veckor och nu senast i morse kom vi in i kapprummet pch det började direkt. Jag vet när hon kommer spy och flyttar henne åt sidan och försöker undvika att det kommer på kläder/mattor. Men nu var det inte lika mycket gråt som det att hon grät på ett sätt så hon spände sig och nästintill framkallade kräkningen med flit! Försökte lugna ner henne men det gick inte. Hon kräktes på detta sett en gång förra veckan, samma scenario med sin pappa...
I helgen var vi hos svärmor och då samma visa när hon såg sin farfar komma in i rummet...
Jag vet inte alls hur jag ska hantera detta. Vet inte vad det är heller, för det är långt ifrån varje gång hon kräks när hon gråter/blir upprörd men det händer med jämna mellanrum. Hon har haft magsjuka en gång men då vaknade hon och kräktes över hela sängen utan gråt och vi alla tre blev sjuka så magsjuka kan det väl ändå inte vara?! Ingen blir ju smittad och efter spyan blir allt som vanligt... Hon kanske har känslig kräkreflex? Hon kan inte äta mat som är kletig i konsistensen och burkmat/purémat har hon aldrig ätit, kunde kräkas av det som liten. Hon äter banan men får hon för stor bit får hon kväljning och spottar ut. Men om det var det varför är det då inte alltid? Hon kan gråta så hon tappar andan utan att spy väldigt ofta! Ibland känns det som att hon spänner sig tills hon kräks med flit, men förstår inte varför... Hemma har hon aldrig gjort så, utan alltid när vi är hemifrån :(
Någon som vet vad det kan vara?