Vilket pojknamn är finast?
Som rubriken lyder.
Som rubriken lyder.
Hm, svårt....
Paul - Ett väldigt underskattat namn. Vackert, enkelt, gångbart och bra på alla vis. Inga direkta smeknamn. Det som får mig att tveka är att uttalet verkar variera i Sverige oavsett hur man stavar, Paauul eller Påål.
Massa fina associationer till allt från McCartney till Torka aldrig tårar utan handskar-Paul ( min husgud).
Sixten - Ett väldigt trevligt och mysigt namn. Busigt, men ändå bra på vuxen. Kan lätt bli Sigge som jag personligen avskyr. Eftersom det varit med ett tag nu känns det som ett safe val utan att vara "gjort". Svårt på andra språk. Associerar till boken av Ulf Stark.
Rasmus - Hatnamn hos mig. Det är väldigt mycket min generation och Rasmusar brukar inte vara trevliga. -us namn låter lätt väldigt barnsliga. Alla(många) Rasmus jag känner kallas för "Rasse"= hemskt.
Associerar till Lindgren-karaktärer.
Harry - Underbart. Visserligen mycket smeknamn, men ändå väl etablerat som eget namn. Låter busigt, men starkt. Internationellt gångbart, men låter utmärkt även inom den svenska namnfloran. Associerar(Såklart! :P) till Potter och även till Martinson.
1. Harry
2 Sixten(eller Paul om det inte hade varit för olika uttal)
3. Paul
4. Rasmus
Gillar Sixten bäst. Det är tufft.
Harry & Sixten!
Harry!
Jag gillar namnet Henry och till det namnet fungerar Harry som smeknamn.
Jag älskar klassiska engelska namn (jag valde själv att ge min son ett klassiskt och väldigt vackert engelskt namn). :)