• Svar på tråden HUR skall jag lära mig engelska på egen hand?
  • kivirush

Det finns massor av utbildningsprogram till datorn som du kan lära dig engelska ifrån grunden på.

Annars kan du läsa lättare böcker parallellt på båda språken.

Titta på tecknad film eller serier på engelska utan text. (de har oftast ett enkelt språk som är relevant för situationen de befinner sig i)

ty dessa ord är trovärdiga och sanna.
  • Anonym
    tjugohundrafjorton skrev 2014-08-25 10:48:08 följande:

..från grunden. ALLA tips mottages. 

Du menar att du vill sitta hemma och lära dej engelska? Eller kan du tänka dej ta hjälp av ett utbildningsföretag, typ Medborgarskolan eller nåt?
    Vill du lära dej kvickt med massor av arbete, eller vill du ta det lugnt och vackert?

Råd - Anmäl dej på en bra språkkurs i England (inte malta eller barbados). Välj skola noggrant så det inte är en skola för brats. Välj heller ingen skola där det vimlar av svenskar. Ju fortare du slutar tänka på svenska ju fortare börjar du tänka på engelska (egen erfarenhet). Du anar inte hur fort det tar att lära dej språket. Därefter måste du följa upp och fortsätta att plugga. Ordförråd, grammatik, men också måste du söka upp folk för att prata, prata, prata.
  • Anonym

Nej jag vill lära mig hemma själv vid datorn.
    tips på utbildningsprogram till datorn? vilket är bäst?
    har tyvärr inte råd till språkresa :(

• Anonym
    Anonym skrev 2014-08-25 11:22:57 följande:

Kan tyvärr inte komma med några tips till program då jag själv har engelska som ett av mina modersmål. Men du kan ju kika bland de som är till för grundskolan.
  • Ogago
    Anonym skrev 2014-08-25 11:22:57 följande:

Visst kan du använda ett program som du stoppar i datorn och på nåt magiskt vis så kan du engelska helt plötsligt. Det funkar inte så.

Har du ont om pengar så besök ett bibliotek. Där finns det ett otal olika läroböcker i engelska. Välj ut en som du känner dej bekväm med (avpassad till din ålder), välj ut en grammatik, och välj ut ett lexikon. Sen sätter du dej i din kammare och börjar med kapitel ett och går framåt tills boken är slut. Sen har du en bra grund.

Återkom därefter så får du flera goda råd.
  • Anonym
    Ogago skrev 2014-08-25 11:33:11 följande:
    Visst kan du använda ett program som du stoppar i datorn och på nåt magiskt vis så kan du engelska helt plötsligt. Det funkar inte så.

Har du ont om pengar så besök ett bibliotek. Där finns det ett otal olika läroböcker i engelska. Välj ut en som du känner dej bekväm med (avpassad till din ålder), välj ut en grammatik, och välj ut ett lexikon. Sen sätter du dej i din kammare och börjar med kapitel ett och går framåt tills boken är slut. Sen har du en bra grund.

Återkom därefter så får du flera goda råd.
    Men så negativ! nöjer mig med högstadienivå då jag missade den.
  • Kejkej91

varför anmäler du dig inte bara till de gymnasiekurser du missat på komvux? kostar ju inget och då får du material och vägledning. Du kan ju läsa på distans och då gör du det vid datorn. 

• Anonym
    Anonym skrev 2014-08-25 11:51:02 följande:
    Men så negativ! nöjer mig med högstadienivå då jag missade den.
    Ah, jag trodde du ville lära dej engelska. Inte ha ett högstadiebetyg i engelska. Inte samma sak.

Hur många år har du tänkt dej att plugga in ett högstadieprov på?

Jag tycker inte att jag är negativ. Jag har själv läst in ett nytt främmande språk och vet hur mycket möda som krävs att till slut behärska språket. Det tar sin tid, det tar sin energi. Men det är värt det varenda svettdroppe, varenda blodsdroppe, varenda sekund av pluggandet när man till slut klarar att kommunicera med folket i landet ifråga. Stolt känner man sej då.

Men om du bara ville ha ett högstadiebetyg, ja men då klarar man väl det lätt...
  • Kodia

Tipset om komvux är bra! Ring redan imorgon och kolla - kanske finns det platser kvar till denna terminen! Studieförbunden brukar också ha engelskkurser.
    Annars kan du hitta ett läromedel på biblioteket och följa det. I läromedel brukar det vara tydligt vad ett visst kapitel fokuserar på, tex dåtidformer av verb, -ing-formen, osv så du lär dig lite strukturerat.
    Du kan komplettera med program från ur.se och genom att välja engelskt tal och engelsk text på "vanliga" filmer du ser.

Svar på tråden HUR skall jag lära mig engelska på egen hand?