• litengunnarolle

Kattunge som biter, men endast mina fingrar

Hej!

Har precis fått hem en kattunge på 3 månader. Hon är världens goaste och tycker om att kelas och flytten hit har gått väldigt smidigt. Det enda problemet är att hon ibland biter mig i fingrarna. Hon kommer och sniffar på dem, slickar dem och sedan börjar hon bita. Absolut inte på ett aggressivt sätt, utan mer bara nafsande. Hennes bror, som min kompis äger, har varit här på besök och han gjorde exakt samma sak. Ingen annan som de här katterna har träffat har de bitit. Speciellt irriterande är det när hon gör det på nätterna när jag sover. Är det någon som vet varför de gör så här? Finns det något man kan göra åt det?

• Svar på tråden Kattunge som biter, men endast mina fingrar
  • nemo1

Fullt normalt för en liten kattunge. Det beror på att det kliar i tänderna när de ska bytas. Avled och lek aldrig med händerna utan endast med leksaker. 

• Mamlil

Fladdrande fingrar är ju det roligaste som finns för en kattunge, har jag märkt. Glad Men som tidigare talare sa, avled så blir det nog bra. De slutar med tiden, när de mognar och lugnar ned sig, och när tänderna slutar klia så fasansfullt. Och tänk på att kissen fortfarande är liten, så det kan vara ett sätt att söka trygghet. Min killes kattunge "diade" på mina blusknappar i nästan en månad efter att han fick hem den. Och ja, den var 14 veckor då. Skrattande

• litengunnarolle

Okej, tack för svar! :) Det jag har tyckt varit konstigt att det bara är mina fingrar som är intressanta. Men ska avleda och hoppas det går över snart :)

• IceJossan

Jag har en liten tugg-terror hemma jag med. Han har NÄSTAN gett sig nu när han är 1 år. Hans ena syster är likadan (de andra 4 vet jag inte). När han var liten kunde jag knappt ta i honom alls utan att han skulle tugga och bita...

Jag döpte honom till Devin ("Devvin" från det engelska ordet devine=gudomlig). Jag borde ha döpt honom till Terror :P

• litengunnarolle
    IceJossan skrev 2014-08-25 11:42:43 följande:

Jag har en liten tugg-terror hemma jag med. Han har NÄSTAN gett sig nu när han är 1 år. Hans ena syster är likadan (de andra 4 vet jag inte). När han var liten kunde jag knappt ta i honom alls utan att han skulle tugga och bita...

Jag döpte honom till Devin ("Devvin" från det engelska ordet devine=gudomlig). Jag borde ha döpt honom till Terror :P

Haha, en riktig liten buse låter det som :) Hoppas det går sig helt snart! :)
Svar på tråden Kattunge som biter, men endast mina fingrar