• Mammarollen

ta Losec eller Omeprazol när man är gravid?

Jag har börjat få fruktansvärt mycket halsbränna, är gravid i vecka 18 snart, har garviscon hemma både flytande och tuggtablett, har provat de flesta "sämre varianterna" men de hjälper bara för stunden. Så tänkte att omeprazol (losec) samma sak har jag förstått? Är bättre och ska vara upp till 12 timmar, men efter jag pratat med min BM blev jag osäker, hon tycker inte jag skall ta dem om det absolut inte är riktigt illa. Hur ska man göra? Det är ju ofta riktigt illa. Ni andra som har/haft halsbränna vilka tabletter har ni tagit?

• Svar på tråden ta Losec eller Omeprazol när man är gravid?
  • Ogago

Så här står det i FASS: (www.fass.se/LIF/product;jsessionid=-CQNcnUOYFNKHgSVXUFCp1Savc57aJAUVlxSVfnlA7JTldMX_1Lx!-312202469&nplId=19971219000076#pregnancy)

"Graviditet och amning
    Tala om för din läkare eller apotekspersonalen om du är gravid eller försöker bli gravid innan du börjar ta Losec. Läkaren avgör om du kan ta Losec under den tiden.
    Läkaren avgör om du kan ta Losec om du ammar."

Och det räcker väl som information?

• Mammarollen
    Ogago skrev 2014-08-25 15:57:32 följande:

Så här står det i FASS: (www.fass.se/LIF/product;jsessionid=-CQNcnUOYFNKHgSVXUFCp1Savc57aJAUVlxSVfnlA7JTldMX_1Lx!-312202469&nplId=19971219000076#pregnancy)

"Graviditet och amning
    Tala om för din läkare eller apotekspersonalen om du är gravid eller försöker bli gravid innan du börjar ta Losec. Läkaren avgör om du kan ta Losec under den tiden.
    Läkaren avgör om du kan ta Losec om du ammar."

Och det räcker väl som information?

Men på 1177 står de att de är ok och på janusininfo menar dem att de inte har visat nån inverkan på fostret. Känns omständigt att behöva få klartecken från en läkare
  • Ogago
    Mammarollen skrev 2014-08-25 16:06:17 följande:
    Men på 1177 står de att de är ok och på janusininfo menar dem att de inte har visat nån inverkan på fostret. Känns omständigt att behöva få klartecken från en läkare
    Vill du vara säker så ring läkaren.
    Vill du leva i ovisshet så lita på oss, en samling amatörer.
  • levanyss

Ät på! Jag har i 3,5 graviditeter envist stått ut med vedervärdiga kramper i matstrupen efter varje måltid från vecka 18 el så. Sen tvingade min sambo in mig till akuten när det hållit på en hel dag i sträck, jag fick Omeprazol och HALLELUJA, kramperna är borta! De provocerades fram av syra från magsäcken, dvs en variant av halsbränna. Jag har kollat framlänges och baklänges att detta ska vara ok (jobbar inom vården), och bara blivit uppmuntrad att fortsätta med Omeprazol av både läk och bm. Nu i v 25 med nr 4 och väääldigt tacksam för denna medicin ?. Lycka till!

• Mammarollen

Hej igen tack för svar, pratade med min nya barnmorska (min vanliga hade blivit akut sjukskriven) hon tyckte jag skulle äta söt mandlar, jag höll på att smälla av, de är inte lite sura uppstötningar jag dras med utan riktig jäkla halsbränna:( hon sa att man kan ta omeprazol i riktigt nödfall. Så jag käkar garviscon för fullt både flytande och tuggtabletter vet inte vart jag ska vända mej alla säger olika. Men min BM lovade att hjälpa mej om problemet kvarstod när jag ska dit nästa gång. Kanske kan få träff en läkare som kan svara.

• Detoxtjejen

När jag läser vad din barnmorska sa blir jag mörkrädd. Det är klarlagt att det är helt säkert att använda omeprazol vid graviditet. Att hon inte känner till det är ett tecken på att hon inte arbetar som hon bör: enligt vetenskap och beprövad erfarenhet. 

Läs på Fass, 1177, internetmedicin eller fråga en läkare. Jag tror att alla är rörande överens om att du kan ta omeprazol. Du förbättrar din sömn, din komfort och rädd tänderna från frätskador. Kila iväg till apoteket imorgon och köp ett paket! 20 mg 1 gång/dag är maxdos och full effekt fås om det tas varje dygn och inte vid behov som Gaivscon. Må gott!

Svar på tråden ta Losec eller Omeprazol när man är gravid?