• Anonym (S)

tidigare havandeskapspenning

Hej!

Jag jobbar inom psykiatrin, där det finns risk för hot och våld, jag vet att man då kan få ta ut havandeskapspenning 60 dagar innan beräknad förlossning, och min arbetsgivare har sagt att de ska skriva i en sån blankett för det. jag är nu i v 16 och blev nyligen utsatt för grovt hot och blev givetvis väldigt uppskrämd och är nu rädd för att gå till jobbet. både jag och min arbetsgivare är osäkra på om det är lämpligt att jag fortsätter jobba med de risker som är och att jag blev såpass uppskrämd.
    kan man få havandeskapspenning tidigare än 60 dagar innan i en sådan situation?

Mvh

• Svar på tråden tidigare havandeskapspenning
  • Försäkringskassan

Hej!

Ja, graviditetspenning kan beviljas tidigare än 60dagar innan beräknad födsel om du stängs av från ditt arbete på grund av risker i arbetsmiljön.

Läs mer om graviditetspenning här: http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vanta_barn/graviditetspenning/om_graviditetspenning/om_graviditetspenning

Du kan även läsa mer ingående vad som avser ?risker i arbetsmiljön? här (sida 32):

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/32462f1e-f8a0-474e-bdcb-0d15beb95662/vagledning_2002_06.pdf?MOD=AJPERES

Hälsningar

Agda, handläggare

• Anonym (S)

Tack! Är det samma summa man får då som föräldrapenning/sjukpenning?
    Spelar det någon roll att jag har varit sjukskriven? jag har varit sjukskriven efter min sons död och har trappat upp på arbetet stegvis. jobbar nu 75% och skulle ha börjat på 100% igen nu i september.

• Försäkringskassan

Hej!

Ja graviditetspenning är samma summa som för föräldrapenning. Under tiden som du är sjukskriven skyddar du din sjukpenninggrundande inkomst. Så det ska inte på verka din ersättning. Men för att få bättre koll på din ersättning får du kontakta kundcenter på nummer 0771 524 524.

Hälsningar
    Tella, handläggare 

Svar på tråden tidigare havandeskapspenning