• MRobson

underlig fläck på huvudet

Undrar om nån vet nåt eller har nån egen erfarenhet.
    När min dotter föddes hade hon en liten svart tofs med hår som var några cm lång o inget annat hår. Denna tofsen har fortsatt växa o är nu kanske 10 cm och ljusare...som hennes övriga hår. Men kan ana en mörkare fläck där hårtofsen börjar men det kan oxå bara vara håret som är lite mörkare vid roten. Nu vill bvc läkaren att vi kollar med hudläkare. Blir lite orolig men hon är ju som vanligt i övrigt. Nån som har några tankar vad det beror på?

• Svar på tråden underlig fläck på huvudet
  • Flickan och kråkan

Är det inte ett vanligt födelsemärke då/leverfläck. Min mellanson föddes med ett riktigt stort födelsemärke på huvudet - 1-1,5 cm drygt i diameter. Han fick riktigt mörkt hår som växte upp där. Var väldigt markant då han inte fick hår i större utsträckning förrän han var 2 år och dessutom var det övriga väldigt ljust. Kollades av hudläkare på drottning silvias barnsjukhus - inget farligt, men skulle först följas upp efter ett år eller något sådant. De meddelade sedan att överläkaren dubbelkollat bilderna och att det inte var nödvändigt med uppföljning. Hålla koll på om den förändras. Nu är han 5,5 år och den är som den alltid har varit. Jag tycker att det låter som det av din beskrivning. 

• MRobson

Hej o tack för ditt svar. Jo det skulle kanske kunna vara det. Jag har väldigt svårt att urskilja att det är en mörkare fläck där tofsen växer. sen är även håret i toffsen samma färg som hennes eget hår.
    Vi får väl vänta på en tid så att vi kan kolla upp det....blir bara nojig!

Svar på tråden underlig fläck på huvudet