• Anonym (Social syster)

Pappa och syskon hör aldrig av sig

Har en fundering. Jag vill gärna ha era råd. Låt mig ge er lite bakgrundsinformation först.

Min pappa är underbar på många sätt. Vi kan prata om allt och han är mysig att umgås med och han är kärleksfull. Han har varit skuld från min mamma sedan jag var liten och bor sedan många år ihop med en härlig kvinna som jag tycker om men inte riktigt kommit nära ännu.

Min syster är gift och har ett ganska Svensson-liv. Hon och jag har oxå alltid haft bra kontakt och vi var i stort sett bästa vänner när vi var små.

Jag är oxå gift och väntar mitt första barn. Jag bor i en annan stad ca en timme bort ifrån pappa och syrran.

Nu till mitt problem:

Det är BARA jag som hör av mig till pappa och syrran. Dem ringer aldrig till mig. Ibland kan man få en kommentar på min status på Facebook men det är allt. Jag börjar bli fundersam på varför. Jag har påpekat det förut och dem ber om ursäkt varje gång. Dem säger att dem vet om att dem är dåliga på att höra av sig. Till varandra ringer dem oxå väldigt sällan. Dem ses bara vid födelsedagar eller om dem behöver hjälp med något.

Jag bjuder in dem för att umgås regelbundet och åker oxå och hälsar på dem. Jag ringer minst en gång i månaden men oftast varannan vecka. Jag försöker hålla relationen vid liv och dem verkar uppskatta det för dem blir glada när jag ringer och vi har kul ihop när vi umgås.

Nu väntar jag alltså mitt första barn och är i månad sex. I början ringde jag för att berätta hur det går och hur jag mår men nu orkar jag inte mer.

Jag tänkte testa att helt sluta ringa. Är det fel? Tänk om dem inte hör av sig ens när barnet är fött.

Jag blir ledsen av att dem inte ringer. Känns som om dem inte bryr sig fast jag vet ju att dem gör det ändå. Dem är bara väldigt osociala.

• Svar på tråden Pappa och syskon hör aldrig av sig
  • Anonym (Social syster)

Det ska stå "gift" där i början. Sorry!

• Anonym (1)

Hela min familj är sån. Det handlar inte om att dom inte är intresserade eller n

• vampyria2

Åh vad jag kan känna igen mig i det du skriver om men jag är den där som är så dålig på att höra av mig, fast att jag vill
    Jag pratar i och för sig med mina nära och kära om det och försöker få fram till dem att det inte handlar om att jag inte vill utan bara att tiden bara rinner i från mig och att jag sen ligger på kvällarna och tänker "man då jag måste ju ringa *** det är ju min tur och jag skulle ha gjort det för länge sedan"....sen vaknar jag nästa dag och har en massa saker som jag måste göra, sen på kvällen så ligger jag där igen och tänker på alla som jag borde ha ringt men inte gjort.

Om det är som du skriver att de faktiskt inte har något emot dig utan ni har en bra relation, kan du inte försöka strunta i att det är du som bara hör av dig och lyssna istället på hur de låter när du ringer m.m, blir de glada? Hm påpekar de att de är dåliga på att höra av sig kanske?
    Baha jag vet att det inte är rättvist att en ska vara den som hör av sig men tänk på det stora hela, vad är värt vad, är det värt att vara den som ringer m.m för ni har ju faktiskt trevlig när ni väl träffas eller pratar på telefon, kan det vara värt att försöka strunta i att det bara är du som måste höra av dig?

Jag vet inte hur ni som är på den andra sidan eller vad man ska kalla det känner men jag vet att mina nära och kära vet hur jag är och de vet att jag verkligen blir så lycklig när de hör av sig och de låter det vara så efter som jag brukar försöka bjuda extra mycket när vi väl träffas, jag ser alltid till att vi äter gott och har en riktigt rolig dag/kväll, det är jag bra på....sen är det alltid självklart att vi är hos mig på högtiderna och då ser jag till att ge dem tillbaka för att de orkar vara dem som håller kontakten resten av året

• Anonym (1)

Hela min familj är sån. Det handlar inte om att dom inte är intresserade eller något sådant. Dom gillar inte att prata i telefon och är ganska osociala helt enkelt. Jag är all4tid den som ringer. Men det stör mig inte. Vill jag dom ska veta något ringer jag. Hr dom något viktigt så ringer dom..

• Anonym (Social syster)
    vampyria2 skrev 2014-08-26 00:16:34 följande:

Åh vad jag kan känna igen mig i det du skriver om men jag är den där som är så dålig på att höra av mig, fast att jag vill smile4.gif
    Jag pratar i och för sig med mina nära och kära om det och försöker få fram till dem att det inte handlar om att jag inte vill utan bara att tiden bara rinner i från mig och att jag sen ligger på kvällarna och tänker "man då jag måste ju ringa *** det är ju min tur och jag skulle ha gjort det för länge sedan"....sen vaknar jag nästa dag och har en massa saker som jag måste göra, sen på kvällen så ligger jag där igen och tänker på alla som jag borde ha ringt men inte gjort.

Om det är som du skriver att de faktiskt inte har något emot dig utan ni har en bra relation, kan du inte försöka strunta i att det är du som bara hör av dig och lyssna istället på hur de låter när du ringer m.m, blir de glada? Hm påpekar de att de är dåliga på att höra av sig kanske?
    Baha jag vet att det inte är rättvist att en ska vara den som hör av sig men tänk på det stora hela, vad är värt vad, är det värt att vara den som ringer m.m för ni har ju faktiskt trevlig när ni väl träffas eller pratar på telefon, kan det vara värt att försöka strunta i att det bara är du som måste höra av dig?

Jag vet inte hur ni som är på den andra sidan eller vad man ska kalla det känner men jag vet att mina nära och kära vet hur jag är och de vet att jag verkligen blir så lycklig när de hör av sig och de låter det vara så efter som jag brukar försöka bjuda extra mycket när vi väl träffas, jag ser alltid till att vi äter gott och har en riktigt rolig dag/kväll, det är jag bra på....sen är det alltid självklart att vi är hos mig på högtiderna och då ser jag till att ge dem tillbaka för att de orkar vara dem som håller kontakten resten av året smile1.gif

Jag vet att dem inte menar illa. Men jag blir ledsen. För det känns som om dem inte värdesätter vår relation. Jag vill oxå bli glad av att få samtal. Jag vill oxå känna mig behövd och uppleva att dem är intresserad av vad som händer i mitt liv. Detta sårar mig att dem aldrig ringer.

Det går att anstränga sig! Jag hade tex. svårt att höra av mig till min sjuka mormor ett tag för det var för jobbigt mentalt och jag hade mycket annat i livet. Men då lade jag in det som en påminnelse i kalendern och ringde ändå. Jag ville inte missa hennes sista tid i livet.
  • vampyria2
    Anonym (Social syster) skrev 2014-08-26 00:30:24 följande:
    Jag vet att dem inte menar illa. Men jag blir ledsen. För det känns som om dem inte värdesätter vår relation. Jag vill oxå bli glad av att få samtal. Jag vill oxå känna mig behövd och uppleva att dem är intresserad av vad som händer i mitt liv. Detta sårar mig att dem aldrig ringer.

Det går att anstränga sig! Jag hade tex. svårt att höra av mig till min sjuka mormor ett tag för det var för jobbigt mentalt och jag hade mycket annat i livet. Men då lade jag in det som en påminnelse i kalendern och ringde ändå. Jag ville inte missa hennes sista tid i livet.
    Jag förstår att du känner så faktiskt, jag har också lagt in på mobilen flera gånger, problemet är att den ofta ringer när jag har fullt upp, då stänger jag av den och tänker att jag ska ringa så fort det är tid till det...men sen är det samma visa igen

Jag vet att det låter som ursäkter men det är inte det jag vill ha det till utan det är helt enkelt så det är...sen har jag i coh för sig ganska fullt upp och det vet mina nära och kära, jag har fyra barn som har trippeldiagnoser hela högen, två av dem bor hemma men de andra två kräver en hel del ändå i min vardag, pga sina diagnoser sover de väldigt lite och sonen somnar oftast inte förens runt kl ett på natten och så länge som han är vaken så har jag att göra kan jag lova :p
    Så jag kanske har lite mer "riktiga" anledningar till varför det ser ut som det gör i mitt liv...men jag vill ändå säga att jag inte tror att de riktigt förstår hur du känner om det här, hm har du försökt att ta upp det hela nångång? Kanske försöka göra det på ett snällt sätt och inte anklaga så mycket utan bara förklara hur du känner om det här?
Svar på tråden Pappa och syskon hör aldrig av sig