• MamiE

Känner mig blåst på livet!

Behöver skriva av mig, kanske hitta nån som är i samma sits som mig? Jag vet inte själv vad jag är ute efter men vill bara få ur mig detta. Jag blev tillsammans med en kille när jag va 15 år, vi hade ett jätte fint förhållande, han va snäll, omtänksam, rolig, kärleksfull och allt vad man önskar sig som tjej. Vi va unga o upp över öronen förälskade i varandra så när vi va 16 år förlovade vi oss ( på tok för ungt ). Vi bodde ihop hemma hos mina föräldrar, vi hade en hel källare för oss själva. O vips så var jag gravid o vi bestämde oss för att behålla barnet. Under graviditeten förändrades han mycket, han va ute mycke mer o jag kände mig inte lika prioriterad längre. Jag skyllde allt på mig själv, tänkte att de va nog jag som va jobbigt för att jag va gravid. Vi fick en underbar liten pojke, jag fortsatte att gå i skolan hela tiden, då jag gick i andra ring. Vår pojke växte o med tiden försvann pappan mer o mer. Jag gav han ett ultimatum att han skulle börja prioritera oss mer eller så fick de ta slut mellan oss. Han började skärpa sig, va hemma mer o hjälpte till mer med pojken. Jag jobbade o gick i skolan samtidigt o de gjorde att vi kunde flytta till en egen lägenhet. Jag va så lycklig, äntligen skulle vi bli en riktigt familj. Bara en tid kort efter visade det sig att jag va gravid igen ( pojken va bara 9 månader då ). Jag va tveksam till att behålla men min kille insisterade på att vi skulle behålla barnet. Jag jobbade o gick i skolan, sprang fram o tillbaka på dagis med vår son, städade hemma, tvättade, sprang fram o tillbaka till hans familj då hans mamma inte mådde psykiskt bra. Jag va så uppe i varv att jag inte förstod att jag gjorde allting själv. Min kille började försvinna från mig o min son igen, o jag skyllde på mig själv åter igen, att de va nog bara jag som va jobbig o gravid. Min kille gick varken i skolan eller jobba, han va ute med vänner hela kvällar o nätter o sov i princip hela dagarna. Vid de här laget va jag nästan 19år, jag hade precis tagit studenten, jag jobbade på ett sommar jobb o jag va i 8 onde månaden. Mådde skit, trött o super gravid.. Ingen hjälp alls fick jag, sonen hade då blivit 1 o några månader. Då kom chocken, min kille rökte hash. Han va alltså i mina ögon en knarkare, jag hade barn med en knarkare. Ja va helt förstörd, visste inte vart jag skulle ta vägen o de va vara några veckor kvar sen skulle jag föda. Jag gav han ett ultimatum igen, sluta röka o börja vara hemma annars skulle de va slut. Han lovade massa men höll inget av de, det slutade med att jag åkte ensam till bb o födde vår andra son. Mina söner kommer jag alltid älska oavsett o idag är de 2 o ett halvt och den andra snart 1 år. Jag kastade ut deras pappa, o vi har mycket lite kontakt, han träffar dom sällan. Jag e ensamstående mamma o fyller snart 20 år, bor i en fin lägenhet o har jätte fina barn men jag bara undrar var tog mitt liv vägen. Att ha två barn med ett års mellan rum e tufft och de e ännu tuffare när man e helt ensam med dom. Ibland känns de som att man inte orkar med vardagen, de tidiga mornarna, trotsen, skriken, matlagningen, all tvätt som ska tvättas, alla BVC o tandläkar tider som sj hållas koll på. Ibland vill jag bara skrika högt i en kudde, deras pappa lever livet som att barnen inte existerar menas jag måste vara både mamma och pappa. Ta inte detta fel jag älskar mina barn över hela mitt hjärta jag vill inte vara en dag utan dom, men de hade bara varit lättare om man hade varit två. Känner mig deppig o frustrerad. Någon som är i samma sits? Någon med tips? Vad som helst!

• Svar på tråden Känner mig blåst på livet!
  • Anonym (Hej hej)

Har du ingen som kan avlasta dig?
    Be annars om hjälp från någon du känner som kan passa barnen?

Är inte mamma själv men låter ju tufft, med tanke på din ålder också.

Får hoppas att ditt ex skärper till sig och är där för barnen.

Försök be någon i din närhet om hjälp. Ofta så vill folk runt en hjälpa till mer men ibland vågar man inte heller fråga. Man vill inte lägga sig i.

• Anonym

Hej
    Jag måste bara börja med att säga - vilken supermamma du är!!!
    Du kämpar och står i och fixar både skola, lägenhet och två små barn.

Jag förstår att du känner dig ensam, det är underbart att dela kärleken till barn med en annan vuxen. Men den som verkligen är snuvad är ju pappan till dina barn, tänk vad han missar.
    Jag vet att det låter mossigt men..du har hela livet framför dig. Du är bara 20 år och det kommer att hända mycket i framtiden för dig. Du kommer kunna göra karriär för när dina pojkar är större så får du tid att satsa på dig själv. Som tjej så har man ändå störst möjlighet till karriär efter 30.
    Med din inställning och ansvarskänsla så kommer du att gå långt.
    Om du har möjlighet till att få barnpassning så tycker jag att du skall försöka hitta något du kan göra själv några gånger i veckan. Kanske gå med i en kör, gå på gym eller något annat. Det räcker långt med bara någon timme i veckan, då uppskattar man mer vardagen och gemenskapen man har i familjen.

Kram på dig!

• Anonym (40+)

Hej TS!
    Har inte delat din situation då jag bara har ett barn och är sambo. Kan dock försöka föreställa mig att vara ensam med två små och känner sån respekt för dig. Har en väninna som har barn i samma ålder som dina och ser hur hon kämpar (och de är ändå två föräldrar). Förstår om du är både besviken och bitter på din sambo som bara släpper sitt ansvar. I det långa loppet är förlusten hans som missar relationen till sina barn men det är ju liten tröst just nu.
    Min erfarenhet från riktigt tuffa perioder i livet är att det är lätt att fastna i bilder av hur livet "borde" se ut, nåt slags drömliv på sidan av det man faktiskt lever - och de tankarna gör en ännu mer ledsen. Ända vägen jag hittat är att sträva efter att acceptera att det är som det är och hitta sätt att förändra det som går.
    När jag var 20 trodde jag livet skulle vara slut när man var 40 och att det skulle vara försent att ha kul då. Tack och lov är det inte så! Du kommer fortfarande att vara ung när dina barn är stora och självgående (även om det inte känns så nu) och ha massor av tid att resa, umgås med vänner och ägna dig åt allt det du inte hinner nu.
    Hoppas du har någon som kan hjälpa dig med barnen ibland så du får tid att återhämta dig. Om du vill kan det vara värt att prata med soc för att se om de har någon avlastning att erbjuda.
    Hoppas du kan vara stolt över dig själv och det du fixar! Som en annan skrev här, med sin inställning kommer du att gå långt! Kram!

• Anonym

Tack så jätte mycke för alla fina ord, det värmer verkligen när man känner sig små rutten.

Svar på tråden Känner mig blåst på livet!