• Anonym (silen)

vad betyder efter bliven?

hej alla på familjestig forumet!

jag blir ofta kalad för efter bliven.

jag har dock en fundering o de e vad efter bliven bätyder?

de e väl possitivt? mina besta polare säger att ja e de.

men va betyder de?

tacksamm för svar!

• Svar på tråden vad betyder efter bliven?
  • BCH52

ordet efterbliven beskriver att man tycker att någon inte är lika begåvad som man själv är eller att det är någon som inte lär sig saker så snabbt.

Ibland kan man också säga det till någon man blir arg på. Det är alltså inget positivt ord.

• Anonym (silen)

aha ok.

vad betyder begåvad?

• BCH52

Att man är smart. Att man får bra betyg i skolan, förstår svåra texter, är bra på matematik.

Man kan också var praktiskt begåvad. Då är kan man vara bra på att till exempel snickra, laga motorer, odla saker, sy kläder och liknande.

Jag har lärt mig att alla är bra på något. Har du något du är bra på?

• Anonym (Trolololol)

Att vara efterbliven är att vara dum i huvudet helt enkelt, och nej det är inte positivt att kallas efterbliven. Men med tanke på din text dina frågor i denna tråd så tror jag du är någon som har jävligt billig humor och försöker vara rolig. Mao är detta ett troll.

• Anonym
    Anonym (Trolololol) skrev 2014-08-26 08:51:32 följande:

Att vara efterbliven är att vara dum i huvudet helt enkelt, och nej det är inte positivt att kallas efterbliven. Men med tanke på din text dina frågor i denna tråd så tror jag du är någon som har jävligt billig humor och försöker vara rolig. Mao är detta ett troll.

Jag förstår din reaktion, men jag väljer att tro att frågeställaren är seriös.
  • ursula
    Anonym (Trolololol) skrev 2014-08-26 08:51:32 följande:
    Jag tror hon särskriver med flit
  • Nenne666

Efterbliven är väl det som idag kallas begåvningshandikapp? Ordet 'efterbliven' används nog mer som ett skällsord hos dom som inte kan tala för sig och kanske sitter på ett sämre ordförråd.

• BCH52
    Nenne666 skrev 2014-08-26 09:39:43 följande:

Efterbliven är väl det som idag kallas begåvningshandikapp? Ordet 'efterbliven' används nog mer som ett skällsord hos dom som inte kan tala för sig och kanske sitter på ett sämre ordförråd.

Precid så.
Svar på tråden vad betyder efter bliven?