• Anonym (n00b)

Vem får pussa bebisen?

Jag undrar om jag tänker konstigt angående det här. Jag tycker nämligen att det bara är mamman och pappan och syskon som ska pussa på en nyfödd. Om alla möjliga andra släktingar skulle kleta saliv på mitt barn skulle det kännas jätteäckligt. Är det okej att be folk att inte pussa ens bebis?

• Svar på tråden Vem får pussa bebisen?
  • Stårschan

Alla släktingar och vänner som jag har i min bekantskapskrets som är så nära att de vill hålla barnet får naturligtvis pussa på barnet!

• Anonym (d)
    Anonym (n00b) skrev 2014-08-26 08:00:56 följande:

Jag undrar om jag tänker konstigt angående det här. Jag tycker nämligen att det bara är mamman och pappan och syskon som ska pussa på en nyfödd. Om alla möjliga andra släktingar skulle kleta saliv på mitt barn skulle det kännas jätteäckligt. Är det okej att be folk att inte pussa ens bebis?

Jag tycker faktiskt att INGEN ska pussa så där väldigt mycket på en nyfödd. De är ju väldigt känsliga. Att hela släkten skulle komma slaskande låter helt absurt och har ni det umgängessättet i er släkt så får du väl säga ifrån.
  • Stårschan

Nej, har man släktingar som inte vet hur man pussar en nyfödd, utan börjar slafsa med tungan och blöter ner ungen så får man nog säga ifrån. Alla jag har sett brukar ge lätta pussar med stängd mun, men andra kanske gör annorlunda?

• Anonym (MOHAHAHAHAHA!)
    Stårschan skrev 2014-08-26 08:16:01 följande:

Nej, har man släktingar som inte vet hur man pussar en nyfödd, utan börjar slafsa med tungan och blöter ner ungen så får man nog säga ifrån. Alla jag har sett brukar ge lätta pussar med stängd mun, men andra kanske gör annorlunda?

Haha! Jag döööööör!

De kanske är såna som räknar sina husdjur (hundar) som familjemedlemmar?
  • Anonym (n00b)

Man vet ju inte hur folk pussar innan det är för sent! Eller ska man fråga dem?
  • viseversa

Håller med. Har aldrig varit med om att någon "kletat saliv" på mina barn. En vanlig puss bara utan minsta saliv. Dom som känner oss får självklart pussa på mina barn. Gränsen går vd främlingar(ja det händer då och då) det är inte okej och känns obehagligt.
  • Stårschan
    Anonym (n00b) skrev 2014-08-26 08:31:59 följande:

Nej, det är nog rätt oförskämt att fråga innan. Som du förhoppningsvis förstår var jag ganska sarkastisk i mitt inlägg, eftersom jag vid 40 års ålder fortfarande inte har sett en vuxen människa pussa en bebis så att den blir kladdig av saliv. Snoriga tvååringar som ska pussas är en annan sak, där kan det bli ganska blött.

Men för all del - om du har personer med lätt förståndshandikapp som gör att de inte har full koll på hur man funkar i sociala sammanhang så kan du väl ge en välment instruktion om att exempelvis inte pussa i ansiktet på barnet.
  • Dixie

Har du någonsin sett folk "kleta saliv" på en nyfödd?? Jag har aldrig sett det, klart mina 3 barn blivit pussade av farmor tex, men det är ju en puss på kinden eller pannan med stängd mun.
  • Påven Johanna
    Jag tycker att du kan utgå från att de du känner klarar av att anpassa sitt pussande och hålla det på en lämplig nivå. 
  • MxMeNow

Trodde det var en mänsklig rättighet att få slicka på barnet, en form av rit. Välkommen till världen nu slickar vi på dig typ. Gör inte alla så? Ett snabbt sätt att bygga upp immunförsvaret och så behöver inte barnet tvättas så ofta. Mycket praktiskt!

Svar på tråden Vem får pussa bebisen?