• Forumvärd

    Har barnkläder och skor blivit för avancerade och "vuxna"

    Har dagens barnmode blivit alltför avancerat?
    BH, magtröjor och högklackade skor åt små barn är några exempel.

    En förälder som reagerade var Joakim Lamotte som skulle köpa skor åt sin treåriga dotter. Han fick nog och skrev en debattartikel i ämnet
    ”När jag ser min treåriga dotter stappla runt med högklackade skor inne på Coops barnavdelning är det något som brister inom mig”, skriver Joakim Lamotte.
    Du kan läsa hela hans debattartikel här:
    http://www.svt.se/opinion/article2267257.svt

    Coop valde sedan att plocka bort skorna ur sitt sortiment
    http://www.svt.se/nyheter/coop-pudlar-aterkallar-hogklackade-skor-for-trearingar

    Nu undrar jag vad du tycker!
    Har barns kläder/skor blivit för avancerat?
    Rösta och diskutera gärna i tråden

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har barnkläder och skor blivit för avancerade och "vuxna"
  • ursula
    Forumvärd skrev 2014-08-26 09:38:21 följande:
    Har dagens barnmode blivit alltför avancerat?
    BH, magtröjor och högklackade skor åt små barn är några exempel.

    En förälder som reagerade var Joakim Lamotte som skulle köpa skor åt sin treåriga dotter. Han fick nog och skrev en debattartikel i ämnet
    När jag ser min treåriga dotter stappla runt med högklackade skor inne på Coops barnavdelning är det något som brister inom mig, skriver Joakim Lamotte.
    Du kan läsa hela hans debattartikel här:
    www.svt.se/opinion/article2267257.svt

    Coop valde sedan att plocka bort skorna ur sitt sortiment
    www.svt.se/nyheter/coop-pudlar-aterkallar-hog...

    Nu undrar jag vad du tycker!
    Har barns kläder/skor blivit för avancerat?
    Rösta och diskutera gärna i tråden smile1.gif
    Coop har lockat bort skorna
  • ursula
    ursula skrev 2014-08-26 09:39:35 följande:
    Coop har lockat bort skorna
    Plockat bort
  • Anonym (.)

    Både och. Det har säkert kommit mer objektifierande vuxenkläder i miniformat till småtjejerna (av någon anledning tror jag bara att det är tjejerna som drabbas av sånt trams, pojkkläder är väl som de alltid har varit), men det har ju också vuxit fram en mycket större genusmedvetenhet och drivkraft att köpa barnvänliga unisexkläder.

  • amalie79
    Forumvärd skrev 2014-08-26 09:38:21 följande:

    Har dagens barnmode blivit alltför avancerat?
    BH, magtröjor och högklackade skor åt små barn är några exempel.

    En förälder som reagerade var Joakim Lamotte som skulle köpa skor åt sin treåriga dotter. Han fick nog och skrev en debattartikel i ämnet
    ?När jag ser min treåriga dotter stappla runt med högklackade skor inne på Coops barnavdelning är det något som brister inom mig?, skriver Joakim Lamotte.
    Du kan läsa hela hans debattartikel här:
    http://www.svt.se/opinion/article2267257.svt

    Coop valde sedan att plocka bort skorna ur sitt sortiment
    http://www.svt.se/nyheter/coop-pudlar-aterkallar-hogklackade-skor-for-trearingar

    Nu undrar jag vad du tycker!
    Har barns kläder/skor blivit för avancerat?
    Rösta och diskutera gärna i tråden smile1.gif


    Ja det har de.

    Äldste pojken är tio, har nyss börjat fyran. Redan i våras hade tjejerna i hans klass rumpkorta shorts och nätstrumpor!

    Man kan vara fin utan att se ut som ett traffickingoffer, sådana shorts har jag bara sett på typ Johan Falk-films-prostituerade. Skulle inte vilja se en femtonåring i dem heller.

    Min syster har en - iof storvuxen men ändå- 3 1/2 åring och hon fick gå på " pojkavdelningen" och köpa trekvartsshorts till sin flicka för på tjej fanns det bara små åtsittande glittriga saker. Och detta är alltså i storlek 116!
  • Dixie
    amalie79 skrev 2014-08-26 10:28:17 följande:
    Ja det har de.
    Äldste pojken är tio, har nyss börjat fyran. Redan i våras hade tjejerna i hans klass rumpkorta shorts och nätstrumpor!
    Man kan vara fin utan att se ut som ett traffickingoffer, sådana shorts har jag bara sett på typ Johan Falk-films-prostituerade. Skulle inte vilja se en femtonåring i dem heller.
    Min syster har en - iof storvuxen men ändå- 3 1/2 åring och hon fick gå på " pojkavdelningen" och köpa trekvartsshorts till sin flicka för på tjej fanns det bara små åtsittande glittriga saker. Och detta är alltså i storlek 116!
    det med shorts har jag funderat på - varför är alla shorts på tjejavd korta och på killavd till knäna - konstigt!? 
  • Honungsblomman

    I vissa fall, ja. Då tänker jag främst på modet för småtjejer.
    Där finns ju ett lite mer "vuxet" mode för småkillar också, fast detta mode tenderar oftast att endast se propert och stiligt ut. Det är nämligen så jag själv klär min son; skjortor, chinos, seglarskor typ. Slips varje fredag. Det liksom hör till.

  • amalie79
    Dixie skrev 2014-08-26 12:35:14 följande:
    det med shorts har jag funderat på - varför är alla shorts på tjejavd korta och på killavd till knäna - konstigt!? 
    Ja man kan ju undra...
  • Anonym
    Dixie skrev 2014-08-26 12:35:14 följande:
    det med shorts har jag funderat på - varför är alla shorts på tjejavd korta och på killavd till knäna - konstigt!? 
    amalie79 skrev 2014-08-26 12:43:50 följande:
    Ja man kan ju undra...
    De flesta vuxna kvinnor väljer väl shorts som är av den kortare modellen. Medan de flesta vuxna män väljer shorts som är av den lite längre modellen.
    Och det är ju ingen nyhet att sonen vill se ut som pappa och dottern som mamma.

  • Honungsblomman
    Anonym skrev 2014-08-26 12:47:22 följande:
    amalie79 skrev 2014-08-26 12:43:50 följande:
    Ja man kan ju undra...
    De flesta vuxna kvinnor väljer väl shorts som är av den kortare modellen. Medan de flesta vuxna män väljer shorts som är av den lite längre modellen.
    Och det är ju ingen nyhet att sonen vill se ut som pappa och dottern som mamma.

    Varför blev jag anonym?
    Det var alltså jag som skrev detta inlägg. Inte meningen att skriva anonymt.
  • fluu
    Anonym (.) skrev 2014-08-26 10:05:12 följande:
    Både och. Det har säkert kommit mer objektifierande vuxenkläder i miniformat till småtjejerna (av någon anledning tror jag bara att det är tjejerna som drabbas av sånt trams, pojkkläder är väl som de alltid har varit), men det har ju också vuxit fram en mycket större genusmedvetenhet och drivkraft att köpa barnvänliga unisexkläder.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Har barnkläder och skor blivit för avancerade och "vuxna"