Kontrollera skola?
Hur tar man reda på om en skola är bra eller inte?
Hur tar man reda på om en skola är bra eller inte?
Alla tycker olika om alla skolor... så det bästa är väl att få egna erfarenheter.
Kommunen har ofta någon form av jämförelsesida för skola och barnomsorg. Vår kommun har jättebra verktyg för sånt, det kanske ni också har?
De kan vara byggda både på föräldraenkäter, meritvärden och på resultat i nationella prov och liknande.
Sen finns även Skolverkets sida SALSA som du hittar här:
http://salsa.artisan.se/
Där ser man även hur resultaten påverkas av olika faktorer som föräldrarnas utbildningsnivå och elevernas bakgrund.
Ja, fast jag menade mer konkret. Kan man t.ex. få reda på vilka resultat olika skolor har på de nationella proven?
Och visst måste någon myndighet göra kontroller på alla skolor regelbundet väl? Finns deras rapporter att läsa för oss privatpersoner?
Skolverket har väl ansvar för att se till att skolorna följer skollagen, men om det är de som har myndighetsansvaret för tillsynen eller om den fallit ner på kommunnivå är jag osäker på.
Exakta resultat vet jag faktiskt inte om man lämnar ut. Du kanske får ringa skolsamordnaren på din kommun eller till Skolverket?
Skolverket har väl ansvar för att se till att skolorna följer skollagen, men om det är de som har myndighetsansvaret för tillsynen eller om den fallit ner på kommunnivå är jag osäker på.
Exakta resultat vet jag faktiskt inte om man lämnar ut. Du kanske får ringa skolsamordnaren på din kommun eller till Skolverket?