• Anonym (Förvirrad)

Behålla SGI

Hej!

Jag är en mamma till en liten flicka som nu är ca 10,5 månader gammal. Hon föddes i mitten på oktober 2013. Jag började dock ta ut föräldrapenning redan den 2 september 2013. Det har alltså nu nästan gått ett år från att jag började vara mammaledig med föräldrapenning.

Jag har fram till nu inte tagit ut full föräldraledighet alltså fem dagar i veckan utan varierat från tre, fyra dagar i veckan. Jag är gravid igen (vecka11) och vill inte förlora min SGI.

Vad gäller för min del så att jag inte ska förlora min SGI?

Är det från när jag började ta ut föräldraledighet (för min del 2 september) och ett år fram, eller är det från när min dotter fyller ett år, och ett år fram exakt när jag måste vara föräldraledig fullt ut, fem dagar/vecka för att inte förlora min SGI?

Tacksam för svar och tack på förhand!

• Svar på tråden Behålla SGI
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du är helt föräldraledig så är det från den dagen barnet blir 1 år som man behöver ta ut 5 hela dagar i veckan för att skydda sitt SGI.

Hälsningar
    Hugo, handläggare

• Anonym (Förvirrad)

Okej, för min del måste jag vara föräldraledig fem dagar i veckan från mitten på oktober när flickan fyller ett år och inte redan nu i 2 september? Har jag förstått det rätt?

Ja, jag arbetar inte nu och är helt föräldraledig. Men jag tar inte ut fem dagar i veckan bara tre, fyra dagar/vecka då jag vill vara hemma med dottern så långt det går.

Hoppas på svar igen! Och tusen tack för ditt svar <3

• Försäkringskassan

Hej!

Ja, du har förstått det rätt. Från mitten på oktober (barnets ettårsdag) behöver du ta ut fem dagar i veckan för att skydda din SGI om du är hemma på heltid.

Detta behöver du göra fram till nästa barn födds om du planerar att vara hemma helt fram tills dess.

Hälsningar
    Stella, handläggare

• Anonym (Förvirrad)
    Försäkringskassan skrev 2014-08-26 12:53:21 följande:

Hej!

Ja, du har förstått det rätt. Från mitten på oktober (barnets ettårsdag) behöver du ta ut fem dagar i veckan för att skydda din SGI om du är hemma på heltid.

Detta behöver du göra fram till nästa barn födds om du planerar att vara hemma helt fram tills dess.

Hälsningar

Stella, handläggare

Tusen TACK för era svar!

Med vänliga hälsningar

L
Svar på tråden Behålla SGI