• Anonym (Lön?)

Är det rimligt att be om löneförhöjning efter provanställning?

Hej,

Min provanställning har nu gått ut vilket resulterat i att jag fått fast jobb. I och med detta funderade jag på att be dem se över min lön då jag med facit i hand nu vet hur mycket arbetsbelastning det är i min tjänst och jag anser inte fullt att min lön är helt rimlig - dvs för låg.

Är det rimligt att begära en löneförhöjning efter en provanställnig eller ska jag låta bli? Vill inte anses som girig för det handlar inte om det men jag har ingen övertidsersättning och jobbar rätt mycket, plus att det är väldigt hektiskt och jag känner att jag behöver en lön som motiverar allt detta.

Så jag funderar på att skriva ihop ett mail till min chef om detta - är det Ok tror ni?

• Svar på tråden Är det rimligt att be om löneförhöjning efter provanställning?
  • Långbenopluto

Personligen hade jag inte bett om det i detta skede, däremot vill lönesamtalet som brukar vara runt mars på de flesta ställena.

• Fjärilslarv

Vänta tills ni har lönesamtal.
    Att du gör mycket mer än av som begärs är ditt fel/ansvar. 
    Om du inte får någon övertidsersättning så har du väl komp?
    jag jobbar inte en enda minut gratis.

• Genuin

Jag hade också väntat tills första lönesamtalet och då ta upp vad du har presterat för att bevisa att du är värd en högre lön.

• Birgitta02

Det blir ju löneförhandlingar varje år. Tycker du skall vänta till förhandlingarna våren 2015. Då kan du trycka på vad gäller arbetsbelastning och dessutom kanske du lyckats kapa åt dig nån utbildning som kan höja lönen osv.

• Sweet Sofia

Eftersom du nu fått fast tjänst så ska du absolut om ett lönesamtal redan nu.

• Anonym (EE)

Jag skulle absolut kunna ta upp det. Såvida det inte är inskrivet i avtalet du fick när du började din provanställning att lönen avser lönenivån för 2014 (kan formuleras olika). För då blir det nog svårt. Men det skadar ju inte att ta upp det!

• Anonym (Lön?)

Tack för er feedback.
    Jag känner att jag oftast är för snäll och inte höjer mitt eget värde men i detta jobbet så känner att jag måste ta tag i det för jag inser att det jag gör är betydligt mer värt, av flera skäl som jag inte vill specificera här.

Tänker bara att det kan väl inte vara något negativt att påtala detta? Sen får de välja hur de vill gå vidare med det, om de vill ge något nu eller sen. Men jag vill visa att jag inte är fullt nöjd med min lön. Och det känns som ett bra tillfälle efter provanställningen.

• sextiotalist

Jag trodde det var vanligt att man hade ett lönesamtal i samband med att provanställning övergick till fast anställning.
    Jag fick ett lönelyft på 3000 när min provanställning övergick till fast

• sextiotalist

För övrigt kan man alltid be om ett lönsesamtal, det finns inget som hindrar detta och att man måste vänta till de centrala löneförhandlingarna

• Anonym (EE)

Du kan ju "spela dum" och säga nåt som att "jag vet inte hur det är hos er här på XX riktigt, men hör det till att man förhandlar lön i samband med att man blir fast anställd?".

Eller så kör du med raka kort och säger att nu när du blir fast anställd skulle du vilja ha ett samtal för att diskutera hur det här första halvåret (eller hur lång provanställning du haft?) har gått, hur det känns, hur du trivs, vad du ser i framtiden för egen del och vad du kan bidra med samt att du vill diskutera din lön.

Det beror lite på känslan och vad du själv är bekväm med givetvis. Men det är rätt viktigt att du inte halkar efter lönemässigt nu när du börjar för det kan vara jättesvårt att ta ikapp sedan.

Om de inte vill diskutera lön nu så säg att du förutsätter att detta tas med i beräkningen när lönerna sätts för 2015 så att du får en chans där istället.

Svar på tråden Är det rimligt att be om löneförhöjning efter provanställning?