• Anonym (Jenny)

Skydda SGI när man går ner i arbetstid

Hej

Jag kommer börja jobba heltid efter min föräldraledighet nu i november. I januari börjar barnet på förskola och jag funderar då på att gå ner i arbetstid till 80%.

Någonstans har jag hört att man får behålla sin SGI under 5 månader när man går ner i tid, utan att behöva ta ut föräldrapenning för de, i mitt fall, resterande 20%. Stämmer det? Eller måste jag ta ut motsvarande en hel dag redan från början för att skydda min SGI?

• Svar på tråden Skydda SGI när man går ner i arbetstid
  • Försäkringskassan

Hej,

Har man arbetat 6 månader i sträck utan uppehåll för tjänstledighet, studier, föräldraledighet sjukdom så har man ett naturligt skydd på 3 månader (det så kallade 3-månaders skyddet) Så utifrån det du berättar måste du redan från början ta ut en dag med föräldrapenning för att skydda din SGI(sjukpenninggrundande inkomst) genom att ta ut föräldraledigt med en dag i veckan.

Det spelar ingen roll om du tar ut en dag med sjukpenningnivå eller lägstanivå då det inte är ersättningens storlek som skyddar utan att du tar ut motsvarande minskning i tid med föräldrapenning.

Hälsningar

Carola, handläggare

• Anonym (Jenny)

Tack så mycket! Då vet jag hur det ligger till.

Svar på tråden Skydda SGI när man går ner i arbetstid