• jmynt

hur mycket kläder?

Ja jag undrar lite vad ni andra föräldrar tycker. Hur mycket kläder behöver ett barn ha? Och hur mycket av det som är urvuxet sparar ni, allt, det som är helt o fläckfritt, de finaste/bästa kläderna, ytterkläder eller kanske bara något enstäka plagg?

Mina barn är 5, 4 och 1. jag har nog sparat allt hittils men det är mycket som inte används. Tycker även att mina barn har för mycket kläder men vad är igentligen lagom?

• Svar på tråden hur mycket kläder?
  • Flickan och kråkan

Vi har aldrig haft några enorma mängder - snarare tvärtom. Jag skaffar huvudsakligen det de behöver/använder. Vi har sparat för att yngre syskon ärver. Vi har tre barn i åldrarna 1-6 år. Nu säljer jag av det som yngsta vuxit ur. Fler barn blir det inte för oss. Har sparat något enstaka plagg från varje barn då de var nyfödda....sentimentalt .

Lagom är väl mängden som används och att man inte står panikartat på morgonen och inser att barnet inte har några byxor att ta på sig till skolan, då allt är i tvätten .

• jmynt
    Flickan och kråkan skrev 2014-08-27 11:13:38 följande:

Vi har aldrig haft några enorma mängder - snarare tvärtom. Jag skaffar huvudsakligen det de behöver/använder. Vi har sparat för att yngre syskon ärver. Vi har tre barn i åldrarna 1-6 år. Nu säljer jag av det som yngsta vuxit ur. Fler barn blir det inte för oss. Har sparat något enstaka plagg från varje barn då de var nyfödda....sentimentalt .

Lagom är väl mängden som används och att man inte står panikartat på morgonen och inser att barnet inte har några byxor att ta på sig till skolan, då allt är i tvätten .

mitt problem är att ovavsett hur stor tvätthögen bli så finns det fortfarande massa kläder kvar. våra barn ärver också efter varandra och det tycks bara bli mer o mer för varje barn och vi vill absolut ha fler ;) hur många ombyten på ett ungifär har era barn?
  • Flickan och kråkan
    jmynt skrev 2014-08-27 11:22:13 följande:
    mitt problem är att ovavsett hur stor tvätthögen bli så finns det fortfarande massa kläder kvar. våra barn ärver också efter varandra och det tycks bara bli mer o mer för varje barn och vi vill absolut ha fler ;) hur många ombyten på ett ungifär har era barn?
    Ska man skaffa fler barn så tycker jag att man ska spara. Nu med tre barn som vi försöker vara hemma med så mycket vi kan så inser man ju att de små storlekarna knappt slits och inte särskilt viktigt med nytt för en 2-åring . Går finfint att springa runt och leka i en lite tvättblekt tröja som både storebror 1 och 2 har haft tidigare. Inga gifter kvar . Riktigt trasigt slänger jag.

Ja, du...vad har de. Jag skulle tippa på runt 6 vanliga byxor och lika många långärmade T-shirtar. 2-3 tjocktröjor (bomull och fleece). 4 par mjukisar. Oändligt antal kalsonger och strumpor .

Nu har äldsta börjat skolan så har behövt köpa in lite mer kläder till t.ex gympa - ute och inne. Börjar bli lite mer specialönskemål också.....kommer nog med mellansonen om 1-2 år också skulle jag tro.....med skolstart.
  • jmynt
    Flickan och kråkan skrev 2014-08-27 11:33:20 följande:
    Ska man skaffa fler barn så tycker jag att man ska spara. Nu med tre barn som vi försöker vara hemma med så mycket vi kan så inser man ju att de små storlekarna knappt slits och inte särskilt viktigt med nytt för en 2-åring . Går finfint att springa runt och leka i en lite tvättblekt tröja som både storebror 1 och 2 har haft tidigare. Inga gifter kvar . Riktigt trasigt slänger jag.

Ja, du...vad har de. Jag skulle tippa på runt 6 vanliga byxor och lika många långärmade T-shirtar. 2-3 tjocktröjor (bomull och fleece). 4 par mjukisar. Oändligt antal kalsonger och strumpor .

Nu har äldsta börjat skolan så har behövt köpa in lite mer kläder till t.ex gympa - ute och inne. Börjar bli lite mer specialönskemål också.....kommer nog med mellansonen om 1-2 år också skulle jag tro.....med skolstart.
    ok Tack så mycket för svaret. jag har en del släktingar som kan behva ärva lite så jag ska helt klart rensa massorSkrattande
  • Duckan

Jag köper inte mycket kläder till dottern och ändå har hon mer än vad hon behöver (ja, precis som en annan).
    Dock inte så mycket kläder som det går att läsa om här på fl där föräldrar handlar för flera tusen varje månad. Det skulle aldrig falla mig in att göra.
    Det som är i bra skick ger vi vidare till kusinen som glatt använder de kläderna. Det gäller både ytterkläder och vanliga kläder.

• Penida

Våra barn har (för) mycket kläder. Det beror dock inte på att vi har köpt speciellt mycket den senaste tiden utan på att de har fått hur mycket som helst fint, helt och rent av grannbarnen som är ett par år äldre. Jag sparar inte urväxta kläder nu (vi ska inte har fler barn) men sparade äldsta barnets kläder till yngsta tidigare. Nu har de samma storlek. Vi ger bort till grannbarn eller säljer på tradera. Är det hål i eller smutsigt slängs det.

Avskyr CIO-metoder
  • Penida

Till en insamling och barnens gamla förskola gav vi också till vid senaste rensningenGlad

Avskyr CIO-metoder
Svar på tråden hur mycket kläder?