• Maggie Puh

Tänder muslimer ljus på gravar?

Jag är inte muslim men undrar om muslimer tänder ljus på sina anhörigas/vänners gravar.

Jag har en gammal arbetskamrat som tyvärr gick bort för ett år sedan. Han ligger begravd på den muslimska delen av kyrkogården. Varje gång jag går dit för att tända ett ljus på hans grav så lyckas jag aldrig få det att brinna även om det är vindstilla.

Jag tycker att det känns skumt då jag vid samma tillfälle kan tända på min mammas grav som inte ligger på muslimska delen men ändå på samma kyrkogård. 
    Tror inte direkt på spöken och andrar, men det känns som han inte vill ha tända ljus på sin plats. Vad lägger muslimerna istället på gravarna för att visa att man varit där och tänkt på den avlidne.

Tacksam för svar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-27 11:46
    Rubriken ska var "VAD tänder muslimer på gravar"

• Svar på tråden Tänder muslimer ljus på gravar?
  • Undercover Brother

Nej, det gör de inte.

Nu är muslimerna inte en homogen grupp, som många verkar tro, utan det finns enorma skillnader bland världens drygt en miljard muslimer så jag kan ha fel.

• Klotjohan

Ljus på gravar är ursprungligen en katolsk tradition, högkyrkliga i Sverige tände aldrig ljus på gravar förr utan det kom först på 50- 60-talet. Tror inte muslimer gör det heller. De är ju ganska återhållsamma med utsmyckningar och brukar ha enkla gravar. 

• oOHalalOo

Som redan skrivits, muslimer tänder inte ljus vid gravarna.
    Vad man istället gör är att man uttalar en bön för de avlidna. Man påminns själv om döden, den kroppsliga döden, som slutet på det här livet på en och samma gång.

• Halvtre

Det gick upp ett ljus i huvudet på muhammd då han "tände till" riktigt på ett lik i en grav. Nekrofeli och djursex är dessvärre också något som praktiseras inom islam Kräks

Svar på tråden Tänder muslimer ljus på gravar?