• asahes

    om en part står för kontantinsatsen

    Jag har gått in med hela kontantinsatsen i vår villa (ca 1,2milj), vi äger 50% var. Vad för typ av juridiskt hållbart "papper" ska vi skriva i händelse av separation? Hur bör man ta höjd för ev vinstökning?
    Tack på förhand. hls Åsa

  • Svar på tråden om en part står för kontantinsatsen
  • sandlilja

    Om ni äger 50% var så gör ni, då delar ni på huset vid en ev separation. Oavsett vad pengarna kom ifrån vid köpet och oavsett vinstökning. Gå till en jurist.

  • dfuoih

    Om ni är gifta så spelar det väl ingen roll vem som äger bostaden om det inte är enskild egendom inblandad på något sätt?

  • Noname00
    sandlilja skrev 2014-08-27 17:29:17 följande:

    Om ni äger 50% var så gör ni, då delar ni på huset vid en ev separation. Oavsett vad pengarna kom ifrån vid köpet och oavsett vinstökning. Gå till en jurist.


    Va menar du nu?
  • Noname00
    asahes skrev 2014-08-27 17:08:03 följande:

    Jag har gått in med hela kontantinsatsen i vår villa (ca 1,2milj), vi äger 50% var. Vad för typ av juridiskt hållbart "papper" ska vi skriva i händelse av separation? Hur bör man ta höjd för ev vinstökning?
    Tack på förhand. hls Åsa


    Du kan skriva bort det du lagt in även om ni är gifta vilket du bör göra om du vill safe:a upp det vid en separation.
    Är ni inte gift så skriv ett papper att den summan inte ska ingå i en boldening varken nu eller när ni är gifta.
    Men som sagt eftersom det handlar om så mycket pengar kontakta en jurist.
  • Sommarlöv

    Min man stod för hela kontantinsatsen, och vi skrev då ett skuldbrev. Det innebär att det står skrivit att han har lagt vår insats och skulle vi separera så får han tillbaka de pengarna. I brevet så har jag, min man och två vittnen skrivit under. Vi var sambos när vi köpte huset, men är gifta nu. Men brevet gäller fortfarande även om allt annat skulle delas på vid en separation (vilket jag verkligen inte tror skulle ske). Kolla på banken, de kan detta och kanske har någon form av formulär som man kan använda. Det känns nog betydligt tryggare för den som lägger pengarna om man gör så här, även om det kanske inte känns så romantiskt. Ha ett vittne var som inte tillhör familjen. 

  • Stokke

    Självklart kan ni skriva en revers och att ex; 15 % av husets värde är din enskilda egendom.

  • valkyrian

    Jag skulle säga att värdeökning kan kompenseras just genom att formulera din insats som en andel av köpeskillingen dvs insats/köpeskilling*försäljningspris är din enskilda del vid försäljning/separation, och resten delas lika mellan er. Så ett papper på det så är du ju safe =)


    Bebisen är här
Svar på tråden om en part står för kontantinsatsen