• Sara73

Spara i etiska fonder?

Hej
    Är det någon som är lite kunnig, kan ge synpunkter eller tips ang långtidssparande i fonder?

Vi var på banken idag för att starta ett 18 årigt fondsparande till vår dotter.
    Vi la in 30 000.
    Jag och mitt arma empatihjärta tog upp diskussionen om att jag inte vill att vi/vår dotter ska tjäna pengar på vapenindustrier etc . Min man är inte alls lika brydd, utan tänker mer på vinsten, men ville inte gå emot mitt argument.

Vi tog inte bankens förslag på en slags fondportfölj, eller vad det nu är, utan valde att spara i två etiska fonder.
    Har försökt läsa om fonder, etiska och oetiska, blir inte klok, är det alls stor skillnad, blir man lurad att tro man gör något bra, kommer sparandet till dottern bli minimalt?
    Kan man göra på något annat sätt som ändå blir etiskt?

Känns som att bankmannen ungefär tänkte: jaja, känns det bra i hjärtat så vinner du ju på det, men tro inte att det blir så bra sparande.

Är inte alls insatt i ekonomi, så jag vill gärna lära mig lite.
    Tusen tack för svar!

• Svar på tråden Spara i etiska fonder?
  • Anonym (mm)

Nackdelen är väl att vapenindustri är ohyggligt lönsamt, även tobaksindustri. Man tjänar helt enkelt pengar på att utnyttja människor och miljö.

Jag tror inte att ni kommer förlora pengar just för att det handlar om etiska fonder, möjligen kanske de inte går lika bra som andra. Däremot är jag inte alls säker på att bankens alternativ skulle ha varit bättre eftersom bankerna ofta vill sälja sina produkter. Mitt tips är att kolla så att avgifterna för fonderna ni sparar i är låga.

• Anonym
    Anonym (mm) skrev 2014-08-28 16:28:36 följande:

Nackdelen är väl att vapenindustri är ohyggligt lönsamt, även tobaksindustri. Man tjänar helt enkelt pengar på att utnyttja människor och miljö.

Jag tror inte att ni kommer förlora pengar just för att det handlar om etiska fonder, möjligen kanske de inte går lika bra som andra. Däremot är jag inte alls säker på att bankens alternativ skulle ha varit bättre eftersom bankerna ofta vill sälja sina produkter. Mitt tips är att kolla så att avgifterna för fonderna ni sparar i är låga.

Tack så mycket för ditt svar!
    Avgifterna är det normanbeloppet? Är helt vilse i den här djungeln men villig att lära mig, bara så svårt att fatta allt. 
    Jag förstod såklart att han ville sälja på deras fonder, och det blev deras egna etiska fonder tillslut ändå.

Borde man dela upp summan på 30 000 på mer än två fonder?

Och måste de ha ett "etiskt" namn för att garantera att inte bidra till skit?
    Som tex fonder som heter något med teknologi eller länsförsäkringars fonder kan de också ha med vapen mm att göra?
  • Anonym (mm)
    Anonym skrev 2014-08-28 22:03:51 följande:
    Tack så mycket för ditt svar!
    Avgifterna är det normanbeloppet? Är helt vilse i den här djungeln men villig att lära mig, bara så svårt att fatta allt. 
    Jag förstod såklart att han ville sälja på deras fonder, och det blev deras egna etiska fonder tillslut ändå.

Borde man dela upp summan på 30 000 på mer än två fonder?

Och måste de ha ett "etiskt" namn för att garantera att inte bidra till skit?
    Som tex fonder som heter något med teknologi eller länsförsäkringars fonder kan de också ha med vapen mm att göra?

Jag är inte säker på vad du menar med "normanbeloppet", men nästan alla fonder tar ut en förvaltningsavgift för skötseln av fonden. För att få servicen att någon annan part köper och säljer de delar som ingår i fonden, har koll på marknaden etc. tar de ut en årlig avgift. Oftast är det en procentsats på fondens storlek, tex. 1% av fonden. Du kan läsa mer på tex: fondkollen.se/faktafordjupning/mer-om-avgifter.

Jag tycker nog att två fonder är en ok spridning så länge de inte är nischade fonder med hög risk båda två. Däremot är det ofta bättre att spara ett belopp per månad än att sätta in ett enda belopp, eftersom fonden blir mindre känslig för konjunkturen. Om den tex går ner mycket under året som kommer gör era 30 000 kr också det, men om ni fortsätter att köpa för 500 i månaden kommer ni få mer för pengarna när fonden står lågt vilket lönar sig när den går upp igen. Sedan finns det aldrig några garantier för att den går upp men det antar jag att ni redan vet.

• Anonym
    Anonym (mm) skrev 2014-08-28 22:33:19 följande:

Jag är inte säker på vad du menar med "normanbeloppet", men nästan alla fonder tar ut en förvaltningsavgift för skötseln av fonden. För att få servicen att någon annan part köper och säljer de delar som ingår i fonden, har koll på marknaden etc. tar de ut en årlig avgift. Oftast är det en procentsats på fondens storlek, tex. 1% av fonden. Du kan läsa mer på tex: fondkollen.se/faktafordjupning/mer-om-avgifter.

Jag tycker nog att två fonder är en ok spridning så länge de inte är nischade fonder med hög risk båda två. Däremot är det ofta bättre att spara ett belopp per månad än att sätta in ett enda belopp, eftersom fonden blir mindre känslig för konjunkturen. Om den tex går ner mycket under året som kommer gör era 30 000 kr också det, men om ni fortsätter att köpa för 500 i månaden kommer ni få mer för pengarna när fonden står lågt vilket lönar sig när den går upp igen. Sedan finns det aldrig några garantier för att den går upp men det antar jag att ni redan vet.

Ja jag vet inte riktigt var man kan hitta kostnaden för fonden, kan vara normanbelopp men den visas inte i %.

Nu när vi redan fört in en klumpsumma, är det fortfarande värt att sätta in lite varje månad, eller ska man bara låta den vara ??
  • Anonym (mm)

Normanbelopp verkar vara ett relativt nytt mått för att beräkna kostnader, fondkollen.se/fondbloggen/inlagg/sa-fungerar-normanbeloppet

Swedbank har tex en lista på alla fonder (länken är till alla deras "Hållbarhetsfonder") där det står vilken förvaltningsavgift de har. Troligen har din bank samma sak någonstans på sin hemsida och även på information om fonden.
    public.fsb.solutions.six.se/fsb.public/site/public/fondtorg/fundlisting.page%28cc%20%28limit%20%28fucpy%20ALL%29%20%28fuethicenviro%20alls%29%29%20%28tab%20overview%29%20%28list%20%28page%201%29%29%29

• Anonym (mm)

Och för att svara på din andra fråga: Jag är verkligen inget placeringsproffs så du får ta mina råd med en nypa salt och tex googla fler källor, men jag hade nog fortsatt att sätta in en liten summa tex 100-200 kr på fonden.

• Anonym
    Anonym (mm) skrev 2014-08-28 23:43:27 följande:

Och för att svara på din andra fråga: Jag är verkligen inget placeringsproffs så du får ta mina råd med en nypa salt och tex googla fler källor, men jag hade nog fortsatt att sätta in en liten summa tex 100-200 kr på fonden.

Nej men jag uppskattar dina synpunker och tips

Tack igen!
  • Anonym

Vilka etiska fonder var det du köpte?

I allmänhet ska man vara försiktig med att köpa fonder en särskild bank rekommenderar eftersom de naturligtvis alltid väljer sina egna produkter.

Jag gillar SPPs fonder (äger själv tex SPP global som har gått upp 26,17% på ett år). De har etiskt profil och låga avgifter.
    "Innebär att vi inte investerar i företag som medverkar till kränkning av mänskliga rättigheter, korruption, klimat- och miljöskada, produktion av landminor, kluster- och atomvapen samt produktion av tobak"

• Sara73

Etihica global o ethica sverige? Känns som jag vill byta..magkänslan jag fick efter bankmötet.. har dom höga avgifter? Så usel som sagt på fonder.

Svar på tråden Spara i etiska fonder?