Kan man göra potatisgratäng av färskpotatis?
Skulle behöva ett snabbt svar.....
Skulle behöva ett snabbt svar.....
Svar NEJ! Den blir absolut inte bra kan jag lova!
gör inte det... testade själv en gång, det var inte gott...
noppe å inte mos å inte rå stekt................. alltså färskpotatis funkar bara till att bli kokt..............och att användas kall i sallader men ej potatis sallad
Färskpotatis går bort. Jag förstår inte vad som är så underbart med den när man väl har firat midsommar!
Vad jag längtar efter 'vanlig' hederlig potatis i butikerna igen. Potatis man kan mosa, steka, göra gratäng av, lägga i plåt under marinerad kyckling i ugnen, lägga riven i folie på grillen...
Kan tipsa om ett halvfabrikat av märket A lá Carté. Suverän god potatisgratäng som man bara häller upp i form i in ugnen om du är som jag utan tålamod i väntan på vinterpotatis :D
om man kokar potatisen först
skivar den och lägger den i form
kokar vit grund sås(ej för fast) med tex fransk senap salt och peppar och vitlök
slår över såsen i formen toppar med riven ost gratinera i ugnen
funkar!
Hittar du bra potatis så går det visst att göra potatisgratäng.
Den blir inte riktigt lika god som annars men går verkligen att äta. Bara skiva rå som vanligt. Välj stora potatisar
Vi kör med det vi hittar och det är INTE några som hellst problem. Vi kryddar dock ostsåsen ganska starkt och har i lite rökt kalkon och purjolök också. Å på toppen så har vi riven ost ... MUMS!
Min svägerska tipsade om att använda bakpotatis när man gör tex mos. Det blev jätegott!
Black Daisy: tack för tipset. Min sambo kallar mig "Potato Girl" för att jag gillar potatis i alla former och fasoner. Utom just färskpotatis som jag alltså tröttnat på för längesedan.
Ska testa riven bakpotatis i folie till middagen - hör av mig till dig och din svägerska om det inte fungerar....
Nypotatis är jättegott som stekt. Speciellt om man först kokt den och steker den kalla, kokta nypotatisen. En klassiker till midsommardags frunchen! Även i potatissallad är överbliven nypotatis en höjdare! Vi brukar därför alltis koka lite mer nypotatis än vad som går åt till den mat vi tänkt äta.
Nypotatis är dock för fast och inehåller för mycket stärkelse för att bli bra om potatisgratäng. Till så väl gratäng som mos och bakpotatis blir ju en mjölig sort bäst! Använd andra rotsaker i gratängen i stället! Morötter, rotselleri och palsternacka blir en jättegod gratäng!
jag gör potatisgratäng av färskpotatis även om jag gillar gamla potatisar bättre men jag skivar alltid potatisen och kokar den i grädde och mjölk för den blir mer fast som gratäng då tycker jag inte så vattnig
kram J
jag gjorde potatisgratäng på färsk potatis här om veckan... blev hur bra som helst!!! Torka potatisen med papper när du har skalat den bara...
Eller skölj potatisen lite lätt efter att ni skivat den. Då försvinner en hel del stärkelse.
Har aldrig haft problem med att göra gratäng på färskpotatis
Har också gjort potatisgratäng på nypotatis och den blev jääääättegod..jag lovar
Amvänd bakpotatis såhär års! Urbra till gratin!
haha.. var ju synd att ja inte såg denna tråden innan ja satte igång