• isabellab

Foglossning på insida av låren

Har de senaste dagarna börjat känna av foglossning på insidan av låren. Det strålar från underlivet och nedåt.
    Det gör ont, idag sjukt ont, hur jag än försöker gå/resa mig osv. När jag ligger ner så molar det som riktigt stark träningsvärk.

Jag försöker hålla ihop knäna så mycket som möjligt, tex när jag sätter mig i bilen eller reser mig ur sängen.

Kan promenader förvärra?

Nån som har tips på något som underlättar/gör att det inte eskalerar?

• Svar på tråden Foglossning på insida av låren
  • isabellab

Kan man ringa till närmsta sjukhus då eller hur funkar det?

Tines skrev 2014-08-28 09:31:53 följande:

Ring en sjukgymnast så får du hjälp, man behöver ingen remiss för det idag.

• Långbenopluto
    isabellab skrev 2014-08-28 09:41:36 följande:

Kan man ringa till närmsta sjukhus då eller hur funkar det?

Din vårdcentral.
  • Angel00

Ring din MVC och be att få prata med din BM.

Du behöver få det konstaterat att du har foglossning. Har du det kan du få hjälp av sjukgymnast som någon tidigare skrev. Varför du ska gå genom din MVC är för dels diagnos men även kan bm hjälpa att få en sjukgymnast som arbetat med gravida.

Generellt för de med foglossning

Undvik trappr

Undvik långa promenader

• isabellab

Ok, har tid nästa vecka så tar det med henne då!

Åh trist :( bor i trevåningshus!

Tack för hjälpen!

Angel00 skrev 2014-08-28 10:09:11 följande:

Ring din MVC och be att få prata med din BM.

Du behöver få det konstaterat att du har foglossning. Har du det kan du få hjälp av sjukgymnast som någon tidigare skrev. Varför du ska gå genom din MVC är för dels diagnos men även kan bm hjälpa att få en sjukgymnast som arbetat med gravida.

Generellt för de med foglossning

Undvik trappr

Undvik långa promenader

• Hoppfull84

trappor är det absolut sämsta för foglossning. så tänk på att ta ett trappsteg i taget, alltså så som barn gör att du går upp med ena foten och sätter sedan nästa fot på samma trappsteg innan du går upp på nästa. jag tyckte det gjorde mindre ont att gå nerför trappan om jag gick baklänges, men det verkar vara väldigt individuellt vad man klarar av. om det blir väldigt mycket värre kanske du ska kolla med någon bekant/familjemedlem utan trappor/med hiss om du kan bo hos dem när det är som värst sista tiden.

sov med en kudde mellan knäna så att benen inte faller ihop helt, då hålls skelettet mer rakt.

själv har jag nästan aldrig ont i ryggfogarna utan bara över blygdbenet och nerifrån underlivet och på insidan av båda låren som skjuter ner i benen och upp i bäckenet och ut i ljumskarna.

jag har lite grann lagt ner det mesta fysiskt krävande för att undvika att det ska bli värre.
    puttar inte barnvagn/kundvagn. bär inte matkassar. handlar mat på mat.se för jag klarar inte att gå ett helt varv runt på ica utan att bli helt svettig av smärta. undviker att gå i backe om jag kan. undviker ojämna underlag/trappor även om det bara är tre fyra trappsteg.

men det verkar som om man får leva med den nivå man uppnått resten av graviditeten för min smärta minskar iaf inte. men det jag kan göra är att försöka undvika att det blir ännu snäppet värre.

• isabellab

Tack för tips! Matkassar och annat har jag skippat sedan dag 1 pga blödande moderkaka så jag tar det i allmänhet väldigt lugnt. Bara mina promenader som jag unnar mig.

Det konstiga är att det inte gör ondare att gå i trappa för mig? Det som gör ondast är att resa sig och att gå framåt. Vill helst bara "gå med vaderna" och hålla ihop låren.

• Hoppfull84

då gör du det som känns bra för dig, som sagt är det väldigt individuellt vad som funkar för en kanske inte alls funkar för en annan.

man får prova sig fram och sedan lyssna på kroppen, får man väldigt ont på kvällen ena dagen får man fundera vad man gjort under dagen som man får sota för i efterhand

• Angel00

Bälte, träning under översyn av sjukgymnast och vattenjumpa var det som gjorde att jag överlevde. Träningen stabiliserar musklerna runt bäckenet. Gjorde att jag iaf att jag kunde gå runt hemma. Hade troligtvis blivit mycket värre utan träningen.

Under grav kan du få vattengympa via landstinget på frikort, samt 10 gånger träning med sjukgymnast.

Svar på tråden Foglossning på insida av låren