• HerrNilsson

    Klädsel begravning bild

    Jag ska gå på begravning. Det kommer vara en liten begravning och jag är nära anhörig. 
    Tack och lov har jag inte varit på så många begravningar i mina dagar så jag har sökt runt på internet för info men känner mig ändå väldigt osäker. Den avlidna var en person som var väldigt mån om att vara korrekt och artig och jag vill hedra hen med att vara rätt klädd det på begravningen.
    Jag har rotat runt i garderoben och hittat en svart ärmlös klänning i crêpe som går ner till knäna och en svart kvaja ala 50-tal som passar bra i hop. Problemet är att det blir väldigt mycket Jacki O över det hela, fattas bara en pillerburk så är looken komplett. Kan jag klä mig så på begravningen eller blir det maskerad varning? Det är inte den stilen jag har till vardags.

    Sedan undrar jag om jag kan ha svarta skinnstövlar med en ca 5 cm hög klack till eller är det bättre med svarta ballerinas (jag tänker att det kanske kommer bli kallt i ballerinas).

    Jag har en svart clutch som jag funderar över om den passar eller om det är för aftonbetonad. Den är i skinnimitation och har diskret dekoration i form av greksikt mönster invävt i mörkgrått. Inga stora metalldetaljer eller glansigt material. Funkar den?

    Jag har läst att guldsmycken är opassande men att pärlsmycken eller silver passar. Jag har ett par pärlörhängen med synlig guldinfattning. Kan jag ha dem?

  • Svar på tråden Klädsel begravning bild
  • WWBlogg

    Det bör inte vara finare tyger så jag hade valt något enklare, tex i bomull. 
    Klack kan se för uppklätt ut, men om det er ut mer som en vardagssko än något man går ut i så kan det fungera, även om en låg sko passar mycket bättre. 
    När det kommer till örhängena så tror jag inte någon reagerar på om det är guld eller silver när det är små detaljer.

    en bra riktlinje är att tänka att om du hade kunnat ha kläderna vid ett lite festligare tillfälle så passar det inte på en begravning.


  • HerrNilsson

    Jag har haft stövlarna både till vardags och fest, de har en bred och inte så hög klack. Men jag tar nog det säkra före det osäkra och kör på ballerinas.

    Tycker att de enda klänningar jag sett i bomull är typ strandklänningar, men jag kanske inte riktigt fattar vad du menar. Kan du länka till något exempel?

    Klänningen jag har känns neutral eftersom den inte är av sammet eller glansigt material. Jag har haft den på middag, men då med höga klackar, stora smycken och festlig make-up. På olika sidor på nätet stod det att en svart, knälång klänning i crêpe skulle vara det mest passande.
    Men det är just kombinationen med kavajen som jag är fundersam över, när jag bild googlar så blir det mest bilder från prinsessan Liljans begravning, och det hade passat bra i det sammanhanget (om jag lägger till hatt). Är det för mycket för en "vanlig" begravning?

  • Ramborg

    Om du känner dig överklädd med kavajen kan du ju köpa en enkel tunn svart kofta att ha istället.


    42.
Svar på tråden Klädsel begravning bild