• Sköldis

    Hjälp pajbakning!

    Hej
    Jag skulle behöva lite hjälp från er erfarna pajbakare:) ..jag ska ha ett kalas nu på lördag och jag tänkte bjuda på blåbärspaj. Vi kommer bli ca 15 personer så då tänkte jag att det blir lättare att göra 1 portions pajer, min fråga är hur mkt bär ska det vara i varje paj? Och hur mycket smulpaj deg ungefär i varje portion? Hur länge ska de vara i ugnen när man gör små pajer?

    En är glutenintolerant, går det att göra smulpaj på bovete?

    Sen tänkte jag också göra flarn, går det att göra glutenfritt? Passar flarn ihop med paj?

    Tänkte typ ha vaniljsås till pajen och flarn

    Sen har jag 2 st som är mjölk protein allergiska så då borde det ju bara att vara att använda mjölkfritt smör?
    Vad ska jag ha som motsvarar vanilj visp till dem?

    Förresten är blåbär en stenfrukt? Jag har nämligen en som är allergisk mot stenfrukter:)

    Funderade på att göra äppelpaj istället för blåbär till de andra, i så fall hur mkt äpplen per portion?

    Oj många frågor blev det!
    Hoppas att någon kan hjälpa mig snabbt! Mycket tacksam för svar
    M V h
    Helen

  • Svar på tråden Hjälp pajbakning!
  • ventilera mera

    Jag tror jag kan hjälpa dig med det mesta här, ska bara leta rätt på en dator att skriva på istället för på paddan...

  • ventilera mera

    Sådär...

    Måtten är ju lite på en höft när jag gör paj, men om du googlar smulpaj och kollar vad de räknar med att en ska räcka till och hur mycket bär/frukt det är i receptet får du ju lite koll på det. Vad gäller degen så brukar jag bara göra mer om det börjar ta slut, det går ju snabbt.

    Allergierna är inga problem: Bovete går jättebra. Likaså typ mandelmjöl och sånt, liksom glutenfri mjölmix. Använd mjölkfritt smör till alla pajer så blir det lättare. Kolla det bara när du köper så det inte innehåller nåt mjölkprotein, vilket det iofs inte brukar göra.

    Till mjölkproteinallergiker kan du servera Oatlys vaniljvisp, den är jättegod. Finns soyavisp också, men jag föredrar Oatly. Se till att den är jättekall om du vill vispa den, annars går det jättebra att bara hälla den ur paketet.

    Blåbär är ingen stenfrukt, de innehåller många kärnor. Däremot är hallon, hjortron, björnbär och åkerbär stenfrukter eftersom de består av många små stenfrukter som sitter ihop. Definitionen av en stenfrukt är att den innehåller en enda kärna.

    Menar du typ havreflarn? Det är ju alltid gott och går snabbt att göra. Vill du vara säker på att alla kan äta dem så kan du köpa ren havre som finns i glutenhyllan, då funkar det även för glutenintoleranta. Annars kan man ju göra kokosflarn. Vill du lägga smörkräm emellan så använd det mjölkfria smöret, då blir de helt allergisäkra.

    Lycka till! Fråga gärna om du undrar nåt mer. Glad

  • Sköldis

    Hej

    Tack så mycket för dina svar:)

    Hur länge ska jag ha pajerna i ugnen? Är det lika länge som en vanlig paj ca15 min?

    Kan jag göra pajerna idag och värma dem i ugnen i morgon? Eller är det bättre att göra alltihop i morgon?

    Då menar jag alltså grädda dem färdigt i dag och värma dem i morgon?

    Finns det något motsvarande potatismjöl som är glutenfritt?

    Med vänlig hälsning,

    Helen

  • Fia 28
    Sköldis skrev 2014-08-29 15:36:02 följande:

    Hej

    Tack så mycket för dina svar:)

    Hur länge ska jag ha pajerna i ugnen? Är det lika länge som en vanlig paj ca15 min?

    Kan jag göra pajerna idag och värma dem i ugnen i morgon? Eller är det bättre att göra alltihop i morgon?

    Då menar jag alltså grädda dem färdigt i dag och värma dem i morgon?

    Finns det något motsvarande potatismjöl som är glutenfritt?

    Med vänlig hälsning,

    Helen


    Känns lite onödigt att grädda dem idag och värma upp imorgon. Du kan ju förbereda dem färdigt och bara slänga in i ugnen sen när det är dags.
  • ventilera mera

    Missade ditt inlägg igår, men hoppas du hinner läsa detta... jag brukar inte ta tid själv, jag brukar gå på färg. När ytan är "guldbrun" med mörkare inslag på topparna brukar det vara klart. Men jag skulle säga att det brukar ta mellan en kvart och en halvtimme. 

    Förbereda är inga problem, men nu är det ju redan "imorgon" så det kan jag inte säga så mycket om.

    Potatismjöl är glutenfritt, så det kan du använda till allt. Glad

Svar på tråden Hjälp pajbakning!