Hjälp hårsäcksinflammation
Någon som har erfarenhet av hårsäcksinflammation?
Har över hela kroppen i prinicp:/.
Första läkaren sa att det var nässelutlag och rekomenderade kortisonkräm 3ggr per dag och nu idag var jag hos en hudläkare som sa hårsäcksinflammation. Och visade mig på min arm att man ser att dom flesta hårsäckarna på armen är röda och irriterade medan andra är upphöjda finnliknande och ett hårstrå i mitten.
Har till och med i hårbotten=/. Fick en antibiotika hudsalva utskriven men inget apotek har den innne så få köpte istället Demex på apoteket så länge.
Tydligen är det så att detta kan man få om man står eller har stått på kortison ett tag. Då det slår ut i en normalflora i hyn. Dessutom blev jag rekomderad av den första läkaren att köra kortisonkräm så nu är hyn riktigt uppretad. Liksom kortsintabletter i 4veckor tid + kortisonkräm i 4dar. Märkte nu imorse när jag tog kortison så det brände och sved på huden att jag var tvungen att slänga mig duschen och dra på iskallt vatten och slänga i mig i en tavegyl.
Förstod aldrig att det var kortison som retade upp huden.
Så nu behöver jag råd, vad man kan göra mer för att hjälpa huden att komma tillbaks till normal?
Har som sagt hårsäckinflammation typ överallt. Armar,bröst,övre delen av ryggen,rumpan,lår,
Och bara 2-3 prickar på magen och vaderna dock är varje hårsäck på vaden röda. Och i hårbotten (det känns väl ).
Demex hjälpte enormt och stillade kliandet och kändes lugnande. Men har läst att man ska köra klorhexidinlösning? men kan man använda de på hela kroppen eller ska man bara dutta på där inflammationen sitter? i så fall skulle jag behöva bada i ett badkar med det medlet^^