Treåring med vita fläckar på tänderna?
Min treåring har vita fläckar på sina framtänder. Vad beror detta på? Är det något "allvarligt"? Normalt, onormalt? :/
Min treåring har vita fläckar på sina framtänder. Vad beror detta på? Är det något "allvarligt"? Normalt, onormalt? :/
Karies. Blir vita fläckar på tänderna. Googla.
Ts barn är 3 år alltså har ts barn har inga permanenta tänder än.
Ts barn är 3 år alltså har ts barn har inga permanenta tänder än.
Det kan vara kritkaries eller fluoros. Alltså förstadiet till karies eller fluorskadade tänder.
Det kan vara kritkaries eller fluoros. Alltså förstadiet till karies eller fluorskadade tänder.
Kan inte för hög fluorhalt i vattnet ge fläckar på barntänder? Om ni har egen brunn kan de kanske va bra å testa vattnet.
Kan inte för hög fluorhalt i vattnet ge fläckar på barntänder? Om ni har egen brunn kan de kanske va bra å testa vattnet.
Det kan också vara skador som skett innan tänderna kom. Men låt en tandläkare titta på det, så får du svar.
Det kan också vara skador som skett innan tänderna kom. Men låt en tandläkare titta på det, så får du svar.
Min äldsta hade så. Minns inte vad de berodde på men tandhygienisten polerade bort det och det har inte kommit tillbaka.
Mineraliseringsstörning kallas det för. Inget farligt och absolut inte karies. Dessa tänder kan dock bli lite "porösa".