• Anonym (Tanden)

Treåring med vita fläckar på tänderna?

Min treåring har vita fläckar på sina framtänder. Vad beror detta på? Är det något "allvarligt"? Normalt, onormalt? :/

• Svar på tråden Treåring med vita fläckar på tänderna?
  • Honungsblomman
    Anonym (Tanden) skrev 2014-08-28 17:54:20 följande:

Min treåring har vita fläckar på sina framtänder. Vad beror detta på? Är det något "allvarligt"? Normalt, onormalt? :/

Kan du minnas om han slagit i framtänderna då han var yngre och hade mjölktänder?

Det kan isf handla om en typ av ärrbildning på tänderna. Det kan uppstå om mjölktänderna slås upp mot "vuxentänderna" som börjat växa fram bakom mjölktänderna. Då kan det resultera i vita fläckar, dvs ärr, på tänderna.
  • Anonym (x)
    Honungsblomman skrev 2014-08-28 18:09:44 följande:
    Kan du minnas om han slagit i framtänderna då han var yngre och hade mjölktänder?

Det kan isf handla om en typ av ärrbildning på tänderna. Det kan uppstå om mjölktänderna slås upp mot "vuxentänderna" som börjat växa fram bakom mjölktänderna. Då kan det resultera i vita fläckar, dvs ärr, på tänderna.
    Ts barn är 3 år alltså har ts barn har inga permanenta tänder än.
  • Anonym (...)

Karies. Blir vita fläckar på tänderna. Googla.

• Honungsblomman
    Anonym (x) skrev 2014-08-28 18:22:21 följande:

Mäh, åh! HUR kunde jag missa det!?
  • Anonym (eller?)
    Anonym (x) skrev 2014-08-28 18:22:21 följande:

De permanenta tänderna växer bakom (över) mjölktänderna. De finns där låångt före de tittar fram i munnen.
  • Anonym (tand)

Det kan vara kritkaries eller fluoros. Alltså förstadiet till karies eller fluorskadade tänder.

• Anonym (eller?)
    Anonym (tand) skrev 2014-08-28 18:57:44 följande:

Det kan vara kritkaries eller fluoros. Alltså förstadiet till karies eller fluorskadade tänder.

Just det! Menar du avstannad karies?
  • Mikaela81

Kan inte för hög fluorhalt i vattnet ge fläckar på barntänder? Om ni har egen brunn kan de kanske va bra å testa vattnet.

• FruBlöjor
    Mikaela81 skrev 2014-08-28 19:10:11 följande:

Kan inte för hög fluorhalt i vattnet ge fläckar på barntänder? Om ni har egen brunn kan de kanske va bra å testa vattnet.

• nozpa
    Mikaela81 skrev 2014-08-28 19:10:11 följande:

Min tanke också. Har man egen brunn ska man väl vara försiktig med vilken tandkräm man använder har jag för mig.
  • sextiotalist

Det kan också vara skador som skett innan tänderna kom. Men låt en tandläkare titta på det, så får du svar.

• Anonym (Tandläkare)
    sextiotalist skrev 2014-08-28 19:58:28 följande:

Det kan också vara skador som skett innan tänderna kom. Men låt en tandläkare titta på det, så får du svar.

Nej, gör inte det. Om det fanns när tänderna kom; fluoros. Om det kommit senare; kritkaries.

Fluoros: kolla dricksvattnets fluorhalt.

Kritkaries: längre tid mellan måltiderna, borsta bättre, använd fluortandkräm i adekvat mängd.
  • Anonym
    Anonym (eller?) skrev 2014-08-28 18:28:21 följande:
    De permanenta tänderna växer bakom (över) mjölktänderna. De finns där låångt före de tittar fram i munnen.
    Ja, men personen svarade på mitt inlägg, där jag antog att barnet hade vita märken på sina sk "vuxentänder".
  • ssa123

Min äldsta hade så. Minns inte vad de berodde på men tandhygienisten polerade bort det och det har inte kommit tillbaka.

• emmasdag

Mineraliseringsstörning kallas det för. Inget farligt och absolut inte karies. Dessa tänder kan dock bli lite "porösa".

Svar på tråden Treåring med vita fläckar på tänderna?