• tilde72

Friskvårdsbidrag överlåta

Funkar det att som min man som inte nyttjar sitt friskvårdsbidrag på flera tusen per år av arbetsgivaren att han kan överlåta det till mig istället?

• Svar på tråden Friskvårdsbidrag överlåta
  • Anonym (Elin)

Normalt sett inte eftersom det är en förmån han har genom sin anställning. Men det är klart att kreativa människor alltid kan hitta på sätt att fuska.
    Köper han ett klippkort på en gymanläggning dock så är det inte säkert att det är bundet till honom som person så då kanske vem som helst kan nyttja det.

• KaSaM

Nej, detta är ju något som hans arbetsgivare står för, är du inte anställd så kan du självklart inte få detta istället.

• Euroforina

Det beror ju på hur redovisningen av friskvårdsbidraget går till. Det är ju avsett för honom men det går att kliva runt. Om han till sin arbetsgivare endast redovisar sin kostnad motsvarande bidragets storlek med ett kvitto utan namn funkar det ju.

Om däremot förmånen handlas via en portal på nätet knutet till arbetsgivaren blir det värre, då kommer ev medlemskap i gymkedja skrivas på honom direkt.

Att arbetsgivaren skulle överlåta bidraget till dig om ni frågar känns som en högoddsare. Det är ju tänkt som personalvård till folk som faktiskt jobbar där.

• sportpappa

Han kan inte överlåta det till dig, men han kan ju medlemskap och klippkort som inte är personliga som du sedan nyttjar. Om arbetsgivaren får reda på det så bör han få en varning eller bli uppsagd, men det är näst intill omöjligt för dem att få reda på det.

• Anonym (Nej)

På mitt företag har vi som policy att på kvittot ska det framgå vem som avses.

Vi betalar bara ut om den anställde har ett kvitto med sitt namn på.

• Anonym (Elin)
    Anonym (Nej) skrev 2014-08-29 21:19:28 följande:

På mitt företag har vi som policy att på kvittot ska det framgå vem som avses.

Vi betalar bara ut om den anställde har ett kvitto med sitt namn på.

Så har vi också som rutin men som sagt, kreativa människor hittar alltid sätt...
Svar på tråden Friskvårdsbidrag överlåta