• bubbelsoda

HJÄLP! PEF-värde? dåligt? (astma)

För en kvinna på 22 år som är 175 cm lång vad är lägsta värdet som anses vara okej bra vid en mätning? Och vad är normalvärdet?

• Svar på tråden HJÄLP! PEF-värde? dåligt? (astma)
  • Titiou

Upptäckte för 2 år sen att mitt värde ligger på ca 370, jag är 27 år, 176 lång :(   Läkaren trodde det var astma, men får inte högre PEF-värde även efter inhalering (har en PEF-mätare hemma). Någon som vet vad detta skulle kunna bero på? Känner mig lite orolig men läkaren verkade inte tycka det var konstigt.

• Cipro
    Titiou skrev 2014-12-03 21:51:13 följande:

Upptäckte för 2 år sen att mitt värde ligger på ca 370, jag är 27 år, 176 lång :(   Läkaren trodde det var astma, men får inte högre PEF-värde även efter inhalering (har en PEF-mätare hemma). Någon som vet vad detta skulle kunna bero på? Känner mig lite orolig men läkaren verkade inte tycka det var konstigt.

PEF mätning är ett utmärkt sätt att följa ett sjukdomsförlopp hos patienter. Man ska dock komma ihåg att PEF mätning är ett ganska begränsat verktyg vid utredning av lungsjukdomar eftersom resultatet har stora individuella variationer. För att göra en ordentlig utredning måste en spirometri göras.  
  • Cipro
    Titiou skrev 2014-12-03 21:51:13 följande:

PEF mätning är ett utmärkt sätt att följa ett sjukdomsförlopp hos patienter. Man ska dock komma ihåg att PEF mätning är ett ganska begränsat verktyg vid utredning av lungsjukdomar eftersom resultatet har stora individuella variationer. För att göra en ordentlig utredning måste en spirometri göras.  
  • Titiou

okej så att jag har sämre värde än en 70-åring är kanske inte så oroande utan mer bara att jag inte har så högt värde naturligt? Undra om det kan ha med kondition att göra. Min sambo är vältränad, tränar mkt och så, och mätaren slår nästan i taket när han blåser i den Obestämd

• kohagen

Jag är 67 år, blåser ca:250 i min pefmätare, jag har kol, hostar jämt, vad ska jag göra?

Svar på tråden HJÄLP! PEF-värde? dåligt? (astma)