• Malinn81

köpa britax 2way till 4 år som väger 16kg?

Hej
    vår lilla kille har växt ur sin besafe izikid x3 tror jag den heter, han väger 16kg snart o han har typ 1 dm kvar upp till stolens kant då öronen är vid kanten.. så jag tycker han ska ha en till bakåtvänd stol innan vi sätter han framåtvänd.

Tittade på en britax Twoway mest för att den är nersatt från 2600kr till 1400kr, (jag är luspank!) men vill inte känna mig tvungen på grund av min dåliga inkomst att köpa en billig framåtvänd stol redan nu. Barn är ju rekkomenderade att sitta bakåtvänt till 5 års ålder.

Vi har en volvo v70 av nyare modell så jag vill veta av era erfarenheter om denna stol tar liten plats i bilen och samtidigt är bra för lillkillen och ger han mycket benutrymme. Som det  är nu har han typ 1dm benplats och framsätet, passagerarsätet är ganska långt fram om inte längst fram. Det är ju inte alls bra utan fullkomligt livsfarligt för en vuxen människa att sitta där om airbagen slår ut. Enligt vad jag har hört dör man av smällen.

Britax är väl en lite stol jämfört med superklumpiga izikid, visst stolen har vatt superbra inte det men det känns som en stor stol.

Har ni tips?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-29 13:28
    96 cm lång ungefär
  • Svar på tråden köpa britax 2way till 4 år som väger 16kg?
  • Mika86

Vi har en sån till vår son som bli 4 i november, han väger 16-17 kg o är ca 103 cm lång, ha en bra bit kvar i den stolen.
    Vi är jätte nöjda med den

• Malinn81

hur har han det med benutrymmet mellan stol och sätet? hur är framsätet framkört?

• Mika86

Det är ju olika från olika bil med.
    Vi ha en volkswagen sharan 7sitsig, han sitter bakom föraren, bra med benutrymme även bakom pappan som är 1,90

• sina

Vi har en annan bil och stolen i framsätet, men jag upplevde att den tog mindre plats än besafen, men var högre.

Benutrymmet verkar dock spela mindre roll - min femåring sitter oftast i skräddarställning eller med benen särade och över kanterna.

• Malinn81

Har fåt svar från ett antal nätsajter. Britax Two way strök jag ur listan direkt när en försäljare sa att stolen utkom på marknaden för 13 år sedan, och saknar där med skyddet som de nyare stolarna krocktestas för. Som tex sidokrocksskydd och stödbenet.

De flesta har tipsat om britax max way vilken ska va bra för  små bilar, så det låter ju toppen. Sen att det står på britax hemsida att maxway är deras senast utkomna stol i 9-25 kg klassen :)

Fast en försäljare säger att hon personligen har fastnat för britax multitech II. Så står och velar mellan max way och multitech II. Vad jag sett så har multitech funnits iaf sen 2010, så jag skulle vilja veta om max way utkom senare än så.

• Malinn81

Hej igen
    Körde till en butik i lördags där vi testade en multitech 2 i bilen, jag tyckte ju att den va bred,´mycke bredare än den vi har.. men då har har ju plats att växa på bredden.. jag tyckte då inte att sonen fick mer benplats i den snarare mindre.. hon i butiken menade på att ingen stol ger mer plats i bilen nu vid den här åldern o storleken som sonen har. när han satte sig i stolen satte han genast fötterna mot bilsätetsryggstöd så knäna nästan gick i bröstkorgen.. när han sitter i stolen han har som är urvuxen om 1 kg sitter han med benen ner mot sitsen på sätet eller sitter han i skräddarställning.. så ser ju nästan mer bekvämt ut i den.. izikid sitter ju ganska högt upp och multitech sitter ju nere på sätet om man jämför de..
    multitech var ju inte så hög i ryggen heller.. hur länge har man en sån stol? är det samma. örat upp till ryggstödet slutar inte nackstödet eller är denna upp till nackstödet eller?
    enligt hon som jobba i butiken sätter man inte en så stor kille som sonen i en maxway utan det är från bebis. så enligt vad hon sa är ju inte maxway nåt att satsa på.

• Mellanmjölkens land

Vi har valt en two-way eftersom den har en hög rygg och ger mycket benutrymme. Sidokrockskydd i all ära men jag tror ändå att det är säkrare att sitta bakåtvänd i en two-way än framåtvänd i den modernaste stolen på marknaden. Dottern har massor med benutrymme och hon är knappt 105 cm (länge sen senaste mätningen).

Innan vi bestämde oss testade vi en multitech men det blev så trångt att vi fick ge upp den tanken. I så fall hade det varit bättre att köpa en Hi-way till bebisen och låta äldsta behålla sin maw-way tills den var urvuxen

Svar på tråden köpa britax 2way till 4 år som väger 16kg?