• Äldre 29 Aug 13:15
    8364 visningar
    7 svar
    7
    8364

    Skaffa hund när man redan har katt?

    Vi "har" en katt som egentligen in är vår, den har sitt "riktiga" hem 3-4 gårdar bort.
    Men för cirka 1 år sen började katten "smita" in hos oss och där fick den både klappar och även mat (vi misstänkte då att den inte fick mat hos grannen) då den ständigt var hungrig.

    Nu till problemet - vi funderar på att skaffa hund - men kommer katten att fungera ihop med hunden? Den här katten är mycket "aggressiv" mot andra hundar i området. Bara om hunden är riktigt stor skyggar den tillbaka. Annars går den till "attack".

    Nån som först haft en sån katt och en introducerat en hund ? Funkar det  om de får träffas när hunden är valp?

    Tacksam för råd

  • Svar på tråden Skaffa hund när man redan har katt?
  • Fral13
    Äldre 29 Aug 13:27
    #1

    Jag har en katt sedan innan och hämtade hem vår valp för två år sedan nu. Katten är en riktig "drottning" och låter ingen köra med henne så hon säger ifrån ordentligt om hon är missnöjd. 

    När jag tog hem hunden så visste jag om att det skulle bli lite pyssel. Jag spärrade av hemmet i delar så att katten alltid skulle kunna komma undan. Hon höll sig undan den första tiden, men efter hand så kom hon fram mer och mer. Såklart så ville hunden jaga henne, men det fick vi hålla koll på så att hon inte gjorde. Dom fick aldrig vara själva innan vi visste att dom skulle klara av det utan att det skulle bli bråk. 
    Katten slog till hunden när hunden gjorde saker som katten inte tycker om. Men tack och lov aldrig med klorna ute.

    Idag ska jag inte påstå att dom är bästa vänner, men dom trivs med varandra och kan ligga bredvid varandra (så länge hunden låter bli att slicka katten i öronen, för då går katten därifrån). 

    Så ja det går, men man får vara beredd på att man kan behöva jobba lite med det och ha uppsikt nästan hela tiden den första tiden. 

  • Äldre 29 Aug 13:29
    #2

    Tyvärr kommer katten skita i att det är en valp, och kommer gå till attack som vanligt. Det ända ni kan göra är att träna katten att inte röra hunden, och såklart lära hunden att inte röra katten.
    Men det kan ju vara svårt med utekatt som även inte faktiskt är eran.

    Sen kan det ju ske mirakel att katten blir kär i valpen och allt blir frid och fröjd...

  • Äldre 29 Aug 13:42
    #3

    Är inte katten eller hunden van vid katt/hund sedan tidigare så kan det bli stora problem och risken är att hunden åker på stora skador.

  • Äldre 29 Aug 14:31
    #4

    Låt dem vänja sig sakta om katten är aggressiv. Hunden kan sitta kvar i sin bur tex. så får de nosa in sig ordentligt. Sen kan man utöka genom att ha dem i olika rum med galler emellan. Vakta på både hund o katt o se till att hunden inte gör utfall mot katten. Se till att klippa klorna ordentligt på katten innan första mötet.Se till att katten har höga flyktvägar och att hunden inte kommer åt kattens mat. 

    Vi har alltid haft hund o katt och det fungerar utmärkt. Katterna är ranghöga och styr hundarna..ja hunden nu eftersom jag fick ta bort en av dem i juli.

    Köper ni valp så är de ju väldigt lätta att forma o fattar snabbt vad de får o inte får göra. 

  • Äldre 3 Sep 20:26
    #5

    Den här situationen fick jag också gå igenom men det enda du behöver göra är:
    1. Låt de inte vara i närheten av varandra ett tag och se till så att de kan se varandra, då blir katten inte lika aggressiv eftersom den redan vet att den inte kan göra något med en dörr mellan dem. 

    2. När katten inte bryr sig om hunden ska du ha en kompis eller någon i din familj som måste hjälpa dig. En får hålla katten och den andra får ha koll på hunden, men hundar brukar inte attackera som katter gör. Släpp sedan katten och om ni märker att den ska attackera så dra tillbaks den.

    Så ska du/ni hålla på ett tag tills du/ni märker att de inte bryr sig om varandra längre :) Så gjorde jag iallafall

  • Mon 12 Sep 2022 15:21
    #6

    Vi hade också en katt som gjorde precis som den du beskriver. Den kom och åt, och ibland sov den hos oss.
    Sen skaffade vi hund. 
    Katten var otroligt aggressiv mot hunden som bara ville leka, och hunden blev riven på nosen flera gånger. 
    Sen växte hunden och då jagade den bort katten. Den kommer numer aldrig. 
    Däremot skaffade vi en katt (den var bara 3 mån när den kom till oss), och katten och hunden kommer bra överens. 
    Kan vara svårt att få en katt som INTE gillar hundar att plötsligt acceptera en. 
    Risken är att katten slutar komma till er

  • Mon 12 Sep 2022 15:24
    #7
    Majsan70 skrev 2014-08-29 14:31:27 följande:

    Låt dem vänja sig sakta om katten är aggressiv. Hunden kan sitta kvar i sin bur tex. så får de nosa in sig ordentligt. Sen kan man utöka genom att ha dem i olika rum med galler emellan. Vakta på både hund o katt o se till att hunden inte gör utfall mot katten. Se till att klippa klorna ordentligt på katten innan första mötet.Se till att katten har höga flyktvägar och att hunden inte kommer åt kattens mat. 

    Vi har alltid haft hund o katt och det fungerar utmärkt. Katterna är ranghöga och styr hundarna..ja hunden nu eftersom jag fick ta bort en av dem i juli.

    Köper ni valp så är de ju väldigt lätta att forma o fattar snabbt vad de får o inte får göra. 


    Vad menar du med bur? Ska de ha hunden i bur? 
Svar på tråden Skaffa hund när man redan har katt?