• Linduss

    Kaffe - hur gör ni?

    Har läst massor om att mer än 200 mg kaffe kan påverka ägglossning negativt och orsaka barnlöshet.

    Har försökt få barn i över 1½ år (inget fel på någon av oss enligt utredning) och minimerar min kaffekonsumtion. Även om jag älskar kaffe. Vågar bara dricka under mens. Skulle vilja veta om det är illa att dricka kaffe under hela cykeln eller bara vissa dagar.. Någon som har koll?

  • Svar på tråden Kaffe - hur gör ni?
  • Annelie 76

    Drick koffeinfritt. Det är koffeinet, inte hela kaffet, som kan ge problem. En bra vana för övrigt då man inte bör få i sig så mycket koffein som gravid heller.

  • LillaJag06

    Jag har druckit kaffe ändå men Max 2 koppar om dagen.

    Det kanske är just under ÄL fram till festsalen som är viktigast?

  • Anonym (Kaffekokaren)

    vid tre koppar om dagen, varnar danska forskare.


    Kvinnor som vill bli gravida bör hålla igen på kaffet. Chansen att få barn minskar redan vid tre koppar om dagen, varnar danska forskare.


    ??Kvinnor som dricker fem koppar varje dag har hälften så stor chans att bli gravida jämfört med dem som avstår. Det betyder att för mycket kaffe påverkar chansen lika mycket som rökning, och det förvånade oss, säger Ulrik Schiøler Kesmodel, läkare vid fertilitetskliniken vid Århus universitetssjukhus i Danmark.


    Han presenterar sin studie vid den europeiska fertilitetskonferensen ESHRE som pågår i Istanbul. Forskarna har följt nästan 4.000 danska par som försökt bli gravida med hjälp av provrörsbefruktning. Ungefär var tjugonde kvinna drack mer än fem koppar kaffe per dag.

    Enligt den danska forskaren går resultaten i linje med tidigare mindre studier, som visar att kaffe­drickare har svårare att bli gravida även på ?naturlig väg?. Enligt tidigare forskning ökar även risken för missfall vid fyra till fem koppar kaffe om dagen. Forskarna har tagit hänsyn till faktorer som ålder, rökning och vikt.


    ??Par som har svårt att bli med barn frågar ofta vad de kan göra för att öka sina chanser. Vi brukar svara att man bör gå ner i vikt om man väger för mycket, sluta röka och hålla igen på alkoholen. Nu kan vi också med större säkerhet säga att två koppar kaffe per dag är okej, tre är diskutabelt och fyra fem är absolut för mycket, säger Ulrik Schiøler Kesmodel.


    Men vad som egentligen menas med en kopp är inte helt självklart. Oftast motsvarar en kopp drygt 1,5 deciliter, vilket innehåller knappt 100 milligram koffein. En tedrickare kan dricka nästan dubbelt så mycket för att komma upp i samma koffeinmängd.


    ??Vi tror att det är koffeinet som är boven, men det vet vi inte säkert. Kaffe innehåller många olika substanser. För säkerhets skull bör man inte heller dricka litervis med te eller cola om man vill bli gravid, säger Ulrik Schiøler Kesmodel.


    Tidigare forskning har visat att några koppar kaffe om dagen kan skydda mot både typ 2-diabetes, gallsten och Parkinsons sjukdom.


    Forskare har också för första gången undersökt i en liten studie om valet av fett i kosten kan påverka en kvinnas chans att få barn med hjälp av provrörsbefruktning.


    ??Det tycks som om mycket mättat fett, till exempel från mejeriprodukter, ger något sämre äggproduktion, sämre embryokvalitet och färre barn. Studien antyder att enkelomättade fetter i till exempel olivolja och avokado är att föredra, säger Jorge Chavarro, professor vid Harvard school of public health.


  • Jag är bara jag

    Jag höll upp helt i 2 år-hjälpte inte alls. Drack 1 kopp per dag under flera år,ibland mer. Gör samma nu förutom under ruvning eftersom läkaren förbjöd mig att dricka i stort sett.

  • snorklan

    Jag tror inte att man ska göra för stora "uppoffringar" och förändringar. Jag dricker kaffe med måtta, ca 2 koppar/dag. Om jag blir mer sugen tar jag koffeinfritt, tex Nespressos varianter är jättegoda.

  • uglygodcilla81

    Tror också att man ska försöka leva så normalt som möjligt... Annars blir man ju stressad.... Men försöka leva nyttigt och inte överkonsumera kaffe, sprit eller andra dåligheter. Lite lagom mår man nog bäst av, och mår man bra ökar nog chanserna till bebis om det inte är något medicinskt problem

Svar på tråden Kaffe - hur gör ni?