• Anonymoledsen

SMS - när är det otrohet ?

Var går gränsen för otrohet i SMS ?
    Min tjej är beroende av att chatta med andra killar...
    Hon är helt underbar och vi har varit ihop i ett år ungefär. Tyvärr bor vi långt ifrån varandra så vi bor inte ihop ännu men kommer snart göra det. Eftersom vi inte bott tillsammans har vi haft extremt mkt smskontakt. Flera hundra sms varje dag... Problemet är att jag tidigt upptäckte att hon även smsade andra väldigt frekvent. Ibland helt parallellt med att hon och jag chattade på kvällarna, sånt märker man... Svaren dröjer eller hon är "frånvarande". Jag konfronterade henne och det visade sig vara en "fling" från innan hon och jag blev ihop. Hon bedyrade att dom bara var kompisar men tydligen har mannens fru läst smsen och blivit upprörd. Jag vet fortfarande inte på vilken nivå dom pratade med varandra men jag blev väldigt ledsen att hon gör det och dessutom inte erkänner det för mig...
    Det har därefter funnits andra män och flera som hon har anknytning till via sitt jobb. Någon av männen har det visat sig "stöter" på henne och hoppas på mer. Det har hon erkänt...hon bedyrar att hon känner sig ensam och därför pratar med honom men att det finns NOLL känslor inblandade  - från hennes sida. Det finns en kille som nog är lite hemligt förälskad i henne. Dom träffas och fikar ibland via jobbet bland annat, det har hon berättat men det är absolut inget mer säger hon. En annan av killarna skickade väldigt sexiga och snuskiga sms där han berättade om vad han ville göra med henne - i detalj... Det här hände under en period då hon och jag bråkade och när det här kröp fram och jag även "kom över" smsen sa hon att hon gjorde det för hon var förbannad på mig och ville straffa mig eftersom hon visste jag kommer läsa det...
    Jag har nog aldrig känt mig så naken och utelämnad som när hon skrev till honom om mig. Säger massa utelämnade och taskiga saker om mig till honom... Det tog slut efter den här historien men eftersom jag älskar denna tjej över allt annat (och hon säger hon älskar mig) tog det inte många dagar innan vi började träffas igen. Hon har mått jättedåligt över det hon gjorde och är ångerfull. Hon har slutat prata med honom men behåller sina övriga "sms vänner" och har lovat mig att det ALDRIG får bli "privat" eller känslor inblandade. Då har hon lovat att sluta...
    Vårt problem är att vi har det underbart tillsammans, men att jag mår dåligt p g a hennes "sms vänner". Hon blir fullkomligt galen och som förbytt när jag ställer henne mot väggen. Hon tycker jag anklagar henne och kallar mig för den ena hemskheten efter den andra. Hon blir som Dr Jenkyl och Mr Hyde... 

Jag mår dåligt, känner mig naken och utanför men älskar henne över allt annat. Vad ska jag göra ? Hon kan inte sluta och jag måste försöka "bita ihop".
    Någon annan med liknande erfarenheter ?
    Var går gränsen för otrohet ? Ibland känner JAG mig som hopplöst svartsjuk, kontrollerande och överkänslig. Vill inte känna så...

• Svar på tråden SMS - när är det otrohet ?
  • Anonym (Man och realist)

Bit ihop och acceptera. Du är kontrollerande och svartsjuk om du inte gör det, och det är det fulaste en man kan vara, att vara svartsjuk och kontrollerande.

Jag hade gett ett helt annat råd om du var kvinna och din man höll på så där, men nu är det så.

• Anonym (Maria)

Känner igen beteendet.

Vi flyttade ihop, han fortsatte med sms-andet, chattade via datorn också.
    Det blev oerhört jobbigt och jag bad honom sluta, han lovade... men fortsatte bakom min rygg.
    Det kom rosor levererade till dörren när han fyllde år och då fick jag nog.
    Han fick välja, han lovade och lovade...

Till slut lämnade jag honom, ledsen, nedbruten och förtvivlad.

Tänk igenom situationen ett par gånger till innan du flyttar ihop med henne, det är mitt råd till dig.

• Iam

I slutändan handlar det inte om vad som är rätt eller fel utan om hur du känner. Du kan aldrig tvinga henne att ändra på sig, men du kan ta beslut för din egen skull.

För min del handlar inte kärlek om att känna sig ledsen eller utelämnad. Inte heller om att bita ihop. Kärlek handlar om att må bra.

Oavsett hur mycket du älskar henne så har ni inte samna syn på respekt och trohet/otrohet.

Frågan du ska ställa dig själv är: är det värt det här?

För det jag kan garantera dig är att det finns en annan tjej där ute som har samma syn på förhållande, respekt och trohet som du har. En tjej som gör dig lycklig istället för ledsen, som får dig att känna dig bekväm i att vara känslomässigt naken och som förvaltar det förtroendet du ger henne väl. Men så länge du håller fast vid detta kommer du inte träffa henne.

Så, som sagt, det handlar inte om vad vi tycker och tänjer eller ens vad din tjej tycker och tänker... det handlar om vad du känner. Och känns det fel för dig då är det så det är.

• Sheenaa
    Anonym (Man och realist) skrev 2014-08-30 10:58:43 följande:

Bit ihop och acceptera. Du är kontrollerande och svartsjuk om du inte gör det, och det är det fulaste en man kan vara, att vara svartsjuk och kontrollerande.

Jag hade gett ett helt annat råd om du var kvinna och din man höll på så där, men nu är det så.

What?? Spelar väl ingen roll om man är man eller kvinna? Hade aldrig accepterat att min man höll på så och likaså tvärtom. Ett sms eller meddelande på Facebook är givetvis ok. Man måste kunna snacka med båda könen. Men uppenbart smsande och chattade som döljs, då är ngt väldigt fel i ett förhållande.
  • Anonym (Klara)

Känner igen mig helt, fast jag är tjej och det är min sambo som håller på..

Förstår precis hur du känner!

Har dock inga direkta tips att komma med.

Kanske ta dig ur förhållandet innan det blir värre och ännu jobbigare för dig.

Vi har varit tillsammans i fem år..

• Anonym (Man och realist)
    Sheenaa skrev 2014-08-30 11:46:51 följande:
    What?? Spelar väl ingen roll om man är man eller kvinna? Hade aldrig accepterat att min man höll på så och likaså tvärtom. Ett sms eller meddelande på Facebook är givetvis ok. Man måste kunna snacka med båda könen. Men uppenbart smsande och chattade som döljs, då är ngt väldigt fel i ett förhållande.

Jo det gör det faktiskt. Man (som man) kan inte bli svartsjuk över att ens flickvän/fru har killkompisar eller flirtar med andra utan att det slår tillbaks på en själv. Svartsjuka män är extremt oattraktiva det råder nästan 100%:ig konsensus om det bland kvinnor. Vem vill vara ihop med en svartsjuk man? Svar: Ingen vettig kvinna.

Men ni kvinnor tappar inte alls lika mycket i en mans ögon för att ni är svartsjuka som vice versa. Det är helt rimligt att vara misstänksam mot sin mans tjejkompisar eller bli arg för att era män döljer vad de pratar om med andra kvinnor.

Så det råder helt olika regler kring vad som är ok för en kvinna i ett förhållande och vad som är ok för en man. Därav mitt råd till TS att bita ihop och låtsas som att det regnar. Ger man efter för svartsjuka är man en dålig och oattraktiv man, och vem vill vara dålig och oattraktiv? 
  • Jonte71

Går inte sätta en gräns att detta är otrohet för den gränsen är mellan olika i olika par. Det finns de som har swingerspartyn med partnerbyten och är båda OK med det är det inte otrohet. Sedan finns de andra som reagerar på en kram till någon annan och då måste man reda upp det. Det låter i ditt fall som du inte gillar vad din partner gör och då kan det mycket väl passerat gränsen i er relation.

Jag kan bara hålla med Anonym (Maria­)  att du bör tänka igenom din situation!

• Iam
    Anonym (Man och realist) skrev 2014-08-30 12:10:44 följande:

Jo det gör det faktiskt. Man (som man) kan inte bli svartsjuk över att ens flickvän/fru har killkompisar eller flirtar med andra utan att det slår tillbaks på en själv. Svartsjuka män är extremt oattraktiva det råder nästan 100%:ig konsensus om det bland kvinnor. Vem vill vara ihop med en svartsjuk man? Svar: Ingen vettig kvinna.

Men ni kvinnor tappar inte alls lika mycket i en mans ögon för att ni är svartsjuka som vice versa. Det är helt rimligt att vara misstänksam mot sin mans tjejkompisar eller bli arg för att era män döljer vad de pratar om med andra kvinnor.

Så det råder helt olika regler kring vad som är ok för en kvinna i ett förhållande och vad som är ok för en man. Därav mitt råd till TS att bita ihop och låtsas som att det regnar. Ger man efter för svartsjuka är man en dålig och oattraktiv man, och vem vill vara dålig och oattraktiv? 

Vad som är oattraktivt är väl en människa, oavsett kön, som har så låg självkänsla att hen tror det är oki att bli överkörd och trampad på. En man som vet vad han vill och vad han förtjänar är attraktivt och handlar inte om svartsjuka.
  • Sheenaa
    Iam skrev 2014-08-30 12:15:32 följande:

Vad som är oattraktivt är väl en människa, oavsett kön, som har så låg självkänsla att hen tror det är oki att bli överkörd och trampad på. En man som vet vad han vill och vad han förtjänar är attraktivt och handlar inte om svartsjuka.

• Cuddles

För mig är detta inte ok alls.... skulle inte acceptera det.

Men ni måste båda bestämma vad som är ok i ert förhållande. Fråga henne hur hon skulle känna om du gjorde detsamma, hade tjejer du flörtade med via SMS..... Låter som att du inte gillar hur det är nu och att du mår dåligt av det. Då är hon inte en tjej för dig.

• Anonym (BosseLarsson)

Det låter verkligen som ett beroende på det du berättar TS.
    Bli som förbytt när du ställer henne mot väggen om SMS:ande? Hur normalt är det? Sedan att hon "straffade" dig genom att skicka snuskiga sms till en annan kille? Vem straffar sin partner för att hon är arg/sur? Vad händer nästa gång hon är det? Raggar hon upp någon på krogen då? 

Om hon verkligen inte förstår att hon gått över gränsen och slutar tycker jag att du ska se dig om efter en annan. Någon som har samma syn på gränser som du har.

• AstridH

Att smsa någon eller umgås med någon av motsatt kön är en sak, det bör man få göra i ett sunt förhållande. Det din partner gör mot dig är någonting annat. Hon har medvetet gått över gränsen för att såra dig och hon bryter ett förtroende när hon baktalar dig på det viset inför andra.

Även om du gillar den här kvinnan, så tycker jag att det låter som att det bästa för dig vore att gå.

• Anonym (Ond spiral)

Ställ dig frågan om du är lyckligare idag än dagen innan du träffa henne första gången...? Om nej, lämna och ditt ex kommer iallfall respektera dig. Det gör hon ju definitivt inte genom att baktala dig. Nog det värsta man kan göra mot sin partner? Värre än otrohet anser jag. Lycka till och hoppas du hittar en tjej som respekterar dig!

• Anonym (Ond spiral)

Ställ dig frågan om du är lyckligare idag än dagen innan du träffa henne första gången...? Om nej, lämna och ditt ex kommer iallfall respektera dig. Det gör hon ju definitivt inte genom att baktala dig. Nog det värsta man kan göra mot sin partner? Värre än otrohet anser jag. Lycka till och hoppas du hittar en tjej som respekterar dig!

• Anonymoledsen

Tack för alla råd och synpunkter jag fått !
    Det har nu gått ett antal månader sedan jag i desperation vände mig hit för att få höra era åsikter. Så vad hände ?
    Vi blev ihop igen men redan efter någon månad visade det sig att killen som hon chattat med hela våren när vi var ihop eg var någon hon "haft en affär med/varit otrogen" när hon var sambo i hennes förra förhållande. Under lång tid medan hon och jag "varit ihop" på distans har dom chattat och "fikat" och skrivit ömt om varandra. Hon "erkände" att hon borde gjort slut men som hon sa "hoppades det skulle rinna ut i sanden för "hon inte ville såra honom". I själva verket tror jag hon är livrädd för att leva själv och ville väl hålla deras relation "vid liv" ifall hon och jag inte skulle fungera i längden. Det som dock fick mig att slutligen känna att hon är fel för mig var när jag kom på henne med att sökt upp en av kunderna på hennes jobb. Hon visste vad han hette men inget mer, hon googlade fram hans mail där hon skrev "jag kan inte koncentrera mig på jobbet" när du är där, jag tycker du är så fin" ! Han svarade givetvis och därefter har dom i flera veckor smsat intensivt med varandra ! Det var droppen för mig !
    Tänk att en kvinna som var så underbar, som kändes som kvinnan i mitt liv, som jag aldrig tidigare känt kan såra något så fördjävligt ! Hon gav mig lycka som ingen annan gett men sårade mig samtidigt som ingen annan gjort. Ena dagen känner jag mig lättad och glad och nästa dag vill jag knappt leva vidare. Verkligen berg och dalbana varje dag nu... Jag älskade henne verkligen...
    Nu ska jag leva själv ett bra tag och försöka undvika att bli kär på mycket länge !
    Hoppas ni alla får det bra därute :)

Svar på tråden SMS - när är det otrohet ?