• tilde72

Dottern vägrar att ta och pröva nya kläder

Såhär inför hösten är det ju en del kläder att byta ut till större stl och dottern på 4,5 år vägrar att pröva nya kläder.
    Jag har inhandlat två olika stl av plaggen då hon är väldigt lång för sin ålder och olika på stl på olika märken.
    Vi har en riktigt svårighet här med att hon inte vill pröva.
    Även hennes vanliga kläder är för trånga fast det är stl 122 i vissa plagg. När en tröga ska träs över huvudet så får jag töja ut tröjhuvudet till max. Puhh, blir helt slut.
    Det slutar med en kamp och bråk och skrik till slut.
    Nu känner jag att jag gett upp. 

Vad gör ni andra. Ge mig råd för det här är då pest och pina varje dag.

• Svar på tråden Dottern vägrar att ta och pröva nya kläder
  • strojes

Sätt er ner i lugn och ro när båda är glada och nöjda, prata om det här med kläderna och att de behöver provas för att se hur de passar.
    Fråga henne varför hon ogillar att prova kläder. Försök tillsammans hitta ett sätt att göra klädprovningen behagligare för er båda.

I vissa lägen kanske man kan komma undan en del av provningen genom att med måttband mäta hennes armar och ben och sedan mäta tröjor och byxor istället.

• tilde72
    strojes skrev 2014-08-30 11:41:22 följande:

Sätt er ner i lugn och ro när båda är glada och nöjda, prata om det här med kläderna och att de behöver provas för att se hur de passar.
    Fråga henne varför hon ogillar att prova kläder. Försök tillsammans hitta ett sätt att göra klädprovningen behagligare för er båda.

I vissa lägen kanske man kan komma undan en del av provningen genom att med måttband mäta hennes armar och ben och sedan mäta tröjor och byxor istället.

Tack Strojes för tips om måttband!
  • summerhunter

Vi har samma problem här, med en nybliven 5-åring. Fn vägrar hon ha ngt annat än klänning/kjol/shorts på sig. I diverse märkliga kombinationer.

Vi struntar i vad hon tar på sig. Fast det kliar i fingrarna...

Tänker att hon tar väl på sig kläder och riktiga skor när hon börjar frysa...

Svar på tråden Dottern vägrar att ta och pröva nya kläder