• Mellanmjölkens land

1årspresenter till Lillasyster

Vår yngsta fyller 1 i slutet på oktober och även om det är ett tag kvar har jag börjat fundera på bra födelsedagspresenter. Efter födelsedagen är det bara 2 mån kvar till jul så vi kan ju inte ta alla "lämpliga" saker nu.

Lite kläder blir det nog men mycket kan hon gissningsvis ärva efter storasyster. Typ vinterkängor känns lite konstigt att ge henne men kanske ett par mjuka tossor.

I våras fyndade vi ett rejält set med Brio-järnväg för att väga upp storasysters. Tanken är att de så småningom ska kunna lägga ihop sina delar och bygga ett enormt järnvägsnät. Ännu så länge är det nog fortfarande roligare att tugga på bitarna.

Intressen: Bollar, klättra på allt och stoppa allt i munnen.

Tips på presenter (både till nu och i jul) som det inte slutar med att storasyster lägger beslag på?

• Svar på tråden 1årspresenter till Lillasyster
  • Rainbow Dash

Hur gammal är storasyster? Här fyller tredje tjejen snart ett och hon ska få lite roligt duplo. Vi har mängder av det redan men hon ska få lite eget, har tänkt köpa det som man kan bygga glassar med.

Sen får hon en bok eller två. I övrigt köper vi inget men hon får säkert jättemycket onödigt av släkt och vänner.

• Mellanmjölkens land

Storasyster är 3,5 och de har en rejäl omgång duplo som tillhör bägge även om det mest är storasyster som leker med den nu.

Släkten är extremt dåliga på att avgöra vad som är lämpligt att ge. Vi kunde nyligen plocka fram en av storasysters 1årspresenter eftersom hon äntligen var stor nog för att ha nått nöje av den (och inte ha sönder den). Tänkte det kunde vara bra med några tips

• FrauCasio

Jag undrar samma. Vilka leksaker är roliga att få och leka med för en ett åring?

• Maria 164

Allt i kategorin gåvagn-sparkbil (finns kombinerade) , böcker t ex de om Bäbis av Ann Forslind eller peka-lyssna-serien (bondgårdsdjur, musikinstrument, fåglar - uthärdliga för vuxenöron), klossar, maraccas...

• Rainbow Dash

Brios clown har varit älskad av våra barn. Fischer price stor giraff har även den varit en hit, de stoppar bollar i munnen och den låter.

• jennyz

Vår dotter fyllde just ett år, storasyster blir fem år. Jag köpte ett gosedjur med hennes namn broderat, tyckte de var fina, ( rofa design, de har fler fina saker också), hon älskar allt som spelar musik så köpte också en fisher price sak som låter och en sak att dra efter sig nu när hon börjar gå. Till jul blir det klossar, hon älskar att riva när jag bygger ð???
    Det blir nog något duplo också kanske.

• norrlandsflicka

Mina barn har gillat saker som låter i den åldern. Sjungande kamera, sjungande bok (fischer.price ). Buss och flygplan little people. Sonen fick kastrullset som han gillade när han fyllde ett. Duplo, bilar, djur och bollar gillar min ettåring också.

• scanmia

De flesta ett-två-åringar brukar gilla leksaker som man kan köra runt med eller dra rut på. Bygga med klossar eller duplo eller dylikt är bra med. Såpbubblor är alltid kul och en bubbelmaskin är en given hit. Helt ärligt tror jag inte att de flesta ettåringar bryr sig särskilt mycket om presenter för de hänger inte med i hela konceptet - hela världen är ju deras, eller?

Bästa investeringen är förvaring: hyllor, lådor, vad helst ni väljer att använda er av. Ju mer genomtänkt desto lättare kommer ert liv att vara i framtiden och ni kommer inte att drunkna i alla leksaker som svämmar över. Pyssel, lego, pärlor, barbies, småbilar, pussel, böcker.... Fungerar förvaringen så kommer man att få mycket mer ut av dem.

Nu skriker min tvååring så...

• Mellanmjölkens land

Om vi hinner kommer en stor del av presenten från oss vara ett eget rum. Just nu är rummet halvfärdigt och fungerar mest som gästrum/föråd. Jag kom även på att det står en fin, begagnad gunghäst i källaren och väntar på att rummet ska bli klart. Jämför man med storasysters rum kommer iaf förvaringen vara jättebra, nått lär man sig väl

• honeydew

Är i samma sits! Lillasyster fyller 1 år om två veckor. På hennes lista (komponerad av mig..) står:

TRÄleksaker. Hållbart att ärvas och bättre än plast. Mat-fika-frukt-grönsaker i trä.

Brio leksaker, finns i alla möjliga prisklasser

Brio trätrumma (Bästa Babyleksak 2014), har "mjukt" ljud

Ryggsäck som sedan funkar att ha på förskolan

Ull-filt att ha i barnvagnen i höst/vinter

Fårskinn till vagn

Pyjamas i ekologiskt bomull

Tråkig present kanske, men en slant in på sparkontot är alltid uppskattat. Speciellt för en ettåring som ändå inte vet bättre

• elyse

1-åringar älskar att bära omkring på/lägga saker i lådor/väskor/boxar. Kanske en liten handväska? En hink (Finns superfina för 10:-/st på Rusta!) som ni fyller med småplock som bollar, nåt mjukisdjur...

• FrauCasio

Vad svårt jag undrar själv vad jag ska köpa för leksaker, bra leksaker till min 1åring. Letar men har inte fastnat för något. Vill att det ska vara aktivitetsleksak. Böcker är givet, men leksak ingen aning. Tänkte på jabadabados slott i klossar, men den är från två år.

• Mellanmjölkens land

Om inte Storasyster plötsligt blir förälskad i sina klossar tänkte jag prata med henne om att ge dem till Lillasyster i julklapp (och samtidigt få nått hon vill ha "från Lillasyster")

• mammalovis

Min ettåring har nu hunnit bli 15 månader. På födelsedagen önskade vi en Learning puppy från Fisher Price som sjunger en massa sånger. Lillasyster älskar att bära omkring på den, "krama mig" och lyssna på sångerna, även storasyster har uppskattat den och lärt sig delar av alfabetet. Hon fick även en docka, duplo, plocklåda, bollar, knoppussel, klänningar. Nallarna har inte gått hem ännu.

Sedan fick vi ett välkomsterbjudande från Barnens bokklubb med Våra bästa vaggvisor, en jättefin bok med ljudpanel som också uppskattas av båda som hon spelar jättemycket med nu.

På öf älskar hon att leka med dockor och sätta dem i matstolen. Den vi har hemma är för klättringsbar för att vara bra. Likaså är krokodilgungan kul som har plats för 3 barn, enklare finns röda på IKEA, Åhléns hade en lägre variant har jag sett. Blivande 4-åringen gungar fortfarande på IKEAs ibland.

Sedan gillar hon plocka bort bitarna ur knoppussel, försöka få i bitarna i Brio plocklåda, bollar. Idag hittade hon storasysters plånbok med halsrem och gick med den så stolt. Mjuka klossarna, läsa böcker, leka med spisen går också hem. Det mesta i syrrans rum är också kul, bara hon får ...

Lära gå-vagnen brukas också. Bobbycar hade säkert uppskattats, men det har vi bara en liknande ute. Annars har vi precis plockat fram bultbrädan och kritor ibland.

• WSalma

Habas "min första kulbana" för småbarn.

Snordyr men fin. Vi önskade ett grundset till bebisen (nr. 3) och storasyskonen (1 och 3 år) leker med det f.n. Man kan bygga ut den med alla möjliga tillbehör och den är kompatibel med stora kulbanan senare.

Svar på tråden 1årspresenter till Lillasyster