• Znipznapznut

Som saltkorn i urinen,se hit!

Mitt barn är 2 år och nu när han gick på pottan låg det som små saltkorn på botten,de var lite mer urinfärgade än vanliga urinen men när jag tog upp mellan fingrarna var de ofärgade.De kändes precis som saltkorn mellan fingrarna och löstes upp när jag pressade tummen mot pekfingret.Vad kan detta vara?? Någon som sett något liknande i pottan?

• Svar på tråden Som saltkorn i urinen,se hit!
  • Gryyynet

Det var inte så att blöjan gått sönder och de små "kornen" den är fylld av som absorberar kisset hade ramlat ner i pottan?

Bara en tanke.

• Znipznapznut

Nej sådana mjuka korn från blöjan har han haft och det var det absolut inte.Det låg säkert 200-300 korn på botten och de var inte större än salt eller småsand...De kändes som salt eller sand mot bottans botten men de löstes upp när jag tog dem mellan tummen och pekfingret.

Urinstenar tänkte jag med...men så många???

• Znipznapznut

Sjukvårdsrådgivningen hade inte koll på vad det kunde va.Vi ska kolla kisset och kolla upp honom om det kom igen.Så jag undrar fortfarande om någon sett samma eller vet om kristaller kan va så stora att man ser dem?

• Aileen Allannah

Jag har sett det där på ett barn, tydligen ska det vara ofarligt och kan bero på att barnet till exempel druckit dåligt. Men kolla det!

• Flickan och kråkan

Kristaller bildas när koncentrationer av salter är hög och urinen blir övermättat. Har han druckit lite? skulle också kolla upp det med barnläkare.

• Znipznapznut

Generellt har vi i ca 2 månader tänkt på att han ber om vatten oftare, så han dricker inte dåligt.Men detta var ju andra kissningen för morgonen så då hade han bara druckit ett halvt glas vatten någon halvtimme innan kissningen med gruset i. Vet ni om kristaller kan vara synliga för blotta ögat som dessa var?

• pigglet

Men hur ser urinen ut? Får man i sig för lite vatten så blir den ju gul, och får man i sig alldeles för lite vätska så blir den nästan grumlig.
    Dricker han tillräckligt med vätska så ska urinen vara nästan ofärgad.

• Lsjstrm

Ts?? Fick ni ngt utrett om detta? Vi har samma problem med våran son! Utreder för fullt då det visade sig vara SALT! ..läkarna är förbryllade över detta och det är absolut inte normalt! Fick ni veta vad det var i pottan?

Svar på tråden Som saltkorn i urinen,se hit!