• saris78

Hur lång uppsägningstid har jag?

Jag har jobbat inom hemvården i över 14 år,är 35 år gammal. Nu har jag hittat ett annat jobb som jag funderar på att söka.
    Jag försöker ta reda på hur lång uppsägningstid jag har på mitt nuvarande jobb men hittar inte riktigt. Hittade något om att det kunde vara hela fem månaders uppsägningstid. Det verkar ju helt orimligt! Kan det verkligen stämma?
    Naturligtvis kan jag fråga på mitt jobb imorgon men kanske någon här vet?

• Svar på tråden Hur lång uppsägningstid har jag?
  • CinnamonGirl

Standard är att det är 1 månad om du säger upp dig själv, men blir du uppsagd kan det variera mellan 1-6 månader.

Bäst att fråga på ditt jobb så du vet säkert vad som gäller för dig! Eller vill du inte fråga där, så hör med facket.

Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Sweet Sofia

Har du varit tidigare, haft vikariat eller tillsvidareanställning? Det är det som avgör uppsägningstiden.

• saris78

Kommunal tillhör jag.

Petter och jag skrev 2014-08-31 13:19:54 följande:

Vilket kollektivavtal tillhör du?

• saris78

Jag har varit tillsvidareanställd.

Sweet Sofia skrev 2014-08-31 13:49:24 följande:

Har du varit tidigare, haft vikariat eller tillsvidareanställning? Det är det som avgör uppsägningstiden.

• Petter och jag
    saris78 skrev 2014-08-31 15:10:43 följande:

Kommunal tillhör jag.

Då bör det vara 1 månad.
  • Sweet Sofia
    saris78 skrev 2014-08-31 15:11:14 följande:

Jag har varit tillsvidareanställd.

Då har mellan 1-6 månader..... förmodligen 3 månader. Men man kan alltid förhandla med sin arbetsgivare om uppsägni.ngstiden
  • saris78

Ringer man till sin sektion eller vart ringer man för att få reda på det exakt?

Känns ju omöjligt att få nytt jobb om man har ett halvt års uppsägningstid. Jag menar,söker en arbetsgivare personal så är det väl extremt sällan de behöver personen tidigast om ett halvår!

• Sweet Sofia
    saris78 skrev 2014-08-31 16:24:03 följande:

Ringer man till sin sektion eller vart ringer man för att få reda på det exakt?

Känns ju omöjligt att få nytt jobb om man har ett halvt års uppsägningstid. Jag menar,söker en arbetsgivare personal så är det väl extremt sällan de behöver personen tidigast om ett halvår!

Fråga din arbetsgivare eller kolla vad det står i ditt arbetskontrakt
  • Fral13

Hur lång uppsägningstid du har beror på om du jobbar under något kollektivavtal eller inte. Och om du gör det isf vilket?
    Annars så står det på ditt anställningsavtal.

Att du är medlem i kommunal är en sak, men det är mer intressant om du är anställd på ett privat bolag eller av kommunen?

Vill du få hjälp av kommunal att ta reda på vad som gäller så hör du av dig till din sektion. 

• saris78

Jag jobbar under Hök ser jag på mitt anställningsbevis,dock står det inget om uppsägningstid på anställningsbeviset. Jag är anställd av kommunen.

Fral13 skrev 2014-08-31 16:31:13 följande:

Hur lång uppsägningstid du har beror på om du jobbar under något kollektivavtal eller inte. Och om du gör det isf vilket?

Annars så står det på ditt anställningsavtal.

Att du är medlem i kommunal är en sak, men det är mer intressant om du är anställd på ett privat bolag eller av kommunen?

Vill du få hjälp av kommunal att ta reda på vad som gäller så hör du av dig till din sektion. 

• Fral13

Hej!

Om du jobbar under HÖK så har du med största sannolikhet AB som kollektivavtal. Då har du tre månaders uppsägningstid om du själv säger upp dig. 

Länkar till AB. s.55

vision.se/Contracts/Kommun%20och%20landsting/AB13_AKV_130415.pdf

• saris78

Tusen tack för hjälpen!

Fral13 skrev 2014-08-31 20:05:06 följande:

Hej!

Om du jobbar under HÖK så har du med största sannolikhet AB som kollektivavtal. Då har du tre månaders uppsägningstid om du själv säger upp dig. 

Länkar till AB. s.55

vision.se/Contracts/Kommun%20och%20landsting/AB13_AKV_130415.pdf

Svar på tråden Hur lång uppsägningstid har jag?