• Anonym (A)

Försäkring vid sjukskrivning?

Jag har nyligen blivit sjukskriven på 100% och ska vara det i en månad, som det ser ut nu. Jag betalar sjukförsäkring via facket, och min undran är nu om försäkringen kan täcka upp förlorad inkomst vid längre sjukskrivning? Någon som vet?

• Svar på tråden Försäkring vid sjukskrivning?
  • Anonym (Tt)

Kolla med facket, men jag har för mig att den träder i kraft EFTER 30 eller 60 dgr.

• Glannan

Kolla med din arbetsgivare också. Vissa pensionslösningar inom kollektivavtalen innebär även sjukförsäkringar samt att arbetsgivaren ibland "fyller på" ovanpå försäkringskassans ersättning.

Jag jobbar inom privat sektor och arbetsgivaren fyller på redan efter 14 dagar. Efter 1 månad träder sjukförsäkringen inom pensionsförsäkringsavtalet (ITP) in och fyller på. Men som sagt, kolla med både fack och arbetsgivare för det ser mycket olika ut!

• Glannan

Sjukförsäkring kan betyda olika saker också. Vissa är en ren försäkring mot inkomstbortfall, andra är en "gräddfil" för snabbare behandling vid sjukdom. Så kolla vad du egentligen har

• Anonym (Hepp)
    Glannan skrev 2014-08-31 15:00:52 följande:

Sjukförsäkring kan betyda olika saker också. Vissa är en ren försäkring mot inkomstbortfall, andra är en "gräddfil" för snabbare behandling vid sjukdom. Så kolla vad du egentligen har

Det sista är ju intressant. Om många på orten har liknande försäkringar ska de också gå före i kön. Om alla går före blir det samma resultat som om ingen haft försäkringen
  • Anonym (A)

Tack för era svar! Vet ni om man kan uppnå 90% av lönen i sjukpenning genom att tala med facket?

• Anonym (Esther)
    Anonym (A) skrev 2014-08-31 16:35:28 följande:

Tack för era svar! Vet ni om man kan uppnå 90% av lönen i sjukpenning genom att tala med facket?

Knappast genom att "tala med" facket. Det facket kan göra är att upplysa dig om vilka förmåner du har. En del av dessa kräver heller inte att du är med i facket utan då räcker det faktum att du har anställning hos arbetsgivaren inom det specifika kollektivavtalet.
  • Kiuppu

Ang "gräddfilsförsäkringen" så är vårdgivaren inte den vanliga vårdcentralen så man går inte före den kön :). Jag bor i sthlm och kunde teckna med Sophiahemmet. Jag kommer inte ihåg priset men har inte valt en sån försäkring.

Svar på tråden Försäkring vid sjukskrivning?