• gavagai

Hur kan man få högra lånelöfte? någon med erfarenhet?

Säg att vi behöver låna 4.000.000 (bolån), men de banker vi talat med vill bara ge oss lånelöfte på 3.500.000 (siffrorna är inte exakt våra, men är rimligt nog lika). Vi kan inte direkt på en vecka få upp lönen med 5.000 kronor i månaden (vilket skulle hjälpa), och vi kan inte heller plötsligt inte ha höga studielån eller två barn (vilket vi har). Finns det något annat man kan göra åt sin situation eller åt bankens beräkningar för att pusha upp ett lånelöfte en bit från det svar man får först? Vi har inga direkta tillgångar utöver pengarna till 15% av köpesumman.

Finns det något vi missat som en bank skulle kunna ta hänsyn till? någon som lyckats pusha upp ett lånelöfte en bit med något visst sätt att argumentera? eller andra tips?

• Svar på tråden Hur kan man få högra lånelöfte? någon med erfarenhet?
  • ITpappan

Men.... Varför vill ni låna er upp över öronen?

Det är enormt mycket pengar vi pratar om, och banken är normalt väldigt generös vad gäller lån.

• Anonym (*)

Fast ni behöver inte låna 4 000 000. Ni är inte tvungna att köpa ett sådant dyrt hus, nu kan nöja er med ett ni har råd med.

De argument ni har, är er lön och er kontantinsats. Och det räcker inte.

• gbgumman

Någon som går i borgen kanske? Fråga ifall ni har det!

• KaSaM

Att låna upp över nock är bara dumt och det ni kan göra är att öka inkomster eller att faktiskt leta hus som ligger i en prisklass ni kan hantera.

• gavagai

Tack för rådet att tänka på hur mycket jag skuldsätter mig.

Sedan vad gäller det jag frågade om, någon mer som vet hur banker tänker, vad de tar hänsyn till och inte, om det finns någonting mer än lön och kontantinsats man kan laborera med? Helst skulle jag önska att banken kunde ta hänsyn till sådant som att vi inte har bil och inte kommer att skaffa det, att vi inte har några ekonomiskt krävande intressen o.s.v., men det verkar ju vara svårt att argumentera på det viset, eller? Det är ju förresten också ett svar till dem som tycker att vi inte borde överskuldsätta oss. Banken räknar med en massa kostnader vi inte har, utan vilka kalkylen skulle gå ihop.

• Anonym (*)
    gavagai skrev 2014-08-31 20:30:57 följande:

Tack för rådet att tänka på hur mycket jag skuldsätter mig.

Sedan vad gäller det jag frågade om, någon mer som vet hur banker tänker, vad de tar hänsyn till och inte, om det finns någonting mer än lön och kontantinsats man kan laborera med? Helst skulle jag önska att banken kunde ta hänsyn till sådant som att vi inte har bil och inte kommer att skaffa det, att vi inte har några ekonomiskt krävande intressen o.s.v., men det verkar ju vara svårt att argumentera på det viset, eller? Det är ju förresten också ett svar till dem som tycker att vi inte borde överskuldsätta oss. Banken räknar med en massa kostnader vi inte har, utan vilka kalkylen skulle gå ihop.

Vilka kostnader räknar banken med som ni inte har, förutom bil?

Hur kan du vara säker på att ni inte kommer at köpa bil?

• gavagai

Ett sätt vore väl att ändå försöka få dem att titta på våra faktiska utgifter det senaste året eller så. Någon som har erfarenhet av att de brytt sig om sådant? Jag har bara hört från folk som bemötts av att banken insisterar på att bankens schablonutgifter är rimligare än de verkliga utgifter som faktiskt visas upp.

• Anonym
    Anonym (*) skrev 2014-08-31 20:40:27 följande:
    Vilka kostnader räknar banken med som ni inte har, förutom bil?

Hur kan du vara säker på att ni inte kommer at köpa bil?
    Jag är lika säker på att vi inte ska köpa bil (eller ta körkort heller för den delen) som jag är på en massa andra potentiella utgifter som banken inte räknar med. Jag kanske börjar sniffa kokain imorgon. Vad vet jag?

Jag insåg när jag skrev mitt förra inlägg att jag inte borde ha lagt upp för en argumentation där det såg ut som om jag ville försvara rimligheten i att vilja ta ett sådant lån över huvud taget, men jag gör det klart nu istället. Det jag undrar är alltså det som står i ts. Vilka hänsyn kan jag få banken att ta? Har någon fått upp ett lånelöfte genom att visa på någonting annat än lön och kontantinsats?
  • gavagai

Jag vet inte om det funkar att få upp lånesumman genom att ha någon som gå i borgen. Jag har fått intrycket att det inte är så, eftersom de vill att man visar hur man själv kan hantera kostnaden.

Jag tycker ju att det vore rimligt att det skulle hjälpa att visa hur vi faktiskt lever, hur mycket vi sparar av våra löner o.s.v. Kanske får prova med det ändå, åtminstone hos vår egen bank, som ju borde kunna se det direkt själv. Men, som sagt, har någon någon sådan (eller annan intressant) erfarenhet?

Svar på tråden Hur kan man få högra lånelöfte? någon med erfarenhet?